Alergie alimentară

Am început blogul cu o postare despre experienţa mea cu alergii şi iată că, după aproape doi ani în care nu am mai avut nici un fel de alergie, trebuie să revin din nou la aceasta tema din perspectiva personală. Un articol teoretic despre alergiile de primăvara am publicat în aprilie: http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2013/04/alergie-de-primavara-perspectiva.html

În acel articol vorbesc de importanţa creşterii elementului Kapha (mucus care blochează canalele) şi acumulării toxinelor în timpul iarnă-primăvara în declanşarea alergiei.
 Astăzi vreau să vă vorbesc puţin despre alergie alimentară ca să acopăr şi alergia orală prin care am trecut acum şi vreau să împărtăşesc această experienţă, şi o parte din intrebările voastre legate de alergie alimentară propriu-zisă. Voi reveni la această temă cu mai multe detalii şi cu remedii, dar va trebui să mă ajutaţi şi voi cu mai multe întrebări concrete.

Cauza primară a alergiei:

În Ayurveda se consideră că alergia apare atunci când focul digestiv este foarte slab. Focul digestiv în termenii medicinei moderne ar însemna aici imunitatea. Vata dosha este implicată aici pentru că este vorba şi de o sensibilitate crescută care de cele mai multe ori este şi o sensibilitate a sistemului nervos în general. Aşadar persoanele cu o constituţie Vata sunt predispuse în primul rând la alergii pentru că au o vitalitate mică (forţă de viaţă), focul digestiv mic sau variabil şi o sensibilitate crescută. De asemenea persoanele Kapha deseori fac alergii, mai ales de sezon, din motive pe care le-am explicat în articolul precedent. Persoanele Pitta fac rar alergii, mai ales dacă focul loc digestiv este echilibra şi este capabil să digere şi asimileze bine toate substanţele.
Această informaţie este foarte preţioasă pentru că în moemntul actual medicina nu ştie cum să se lupte efectiv cu alergia, se acţionează mai degrabă pentru indepărtarea simptomelor prin antihistaminice şi se fac o mie de teste pentru a afla la ce eşti alergic şi a elimina alimentele respective. Din punct de vedere ayurvedic aceste teste nu au nici un sens pentru că problema este focul digestiv. Dacă nu reglăm focul digestiv, azi eliminăm un aliment, mâine vom fi alergici la altceva. Am o prietenă, Inga şi câteva cititoare cu diverse alergii şi ştiu cum e. Lista alimentelor la care sunt alergice e nesfârşită şi eliminarea lor nu dă nici un rezultat, totul se transforma numai untr-un chin şi mai mare.

Tipuri de alergie alimentară:
  1. Alergie orală- alergie care se manifestă la nivelul cavităţii bucale şi gâtului, reacţiile însă pot fi resimţite în tot corpul (urticărie, dureri de cap etc). Acest tip de alergie  este cauzat de o reactivitate încrucişată între proteinele vegetale de la polen şi unele fructe sau legume. Atunci când o persoană alergică la polen manâncă anumite fructe sau legume, sistemul imunitar  le interpretează ca fiind polen. Reacţii alergice nu au loc atunci când alimentul respectiv este gătit. 
Din experienţa mea:

Acest tip de alergie am avut eu acum şi am mai avut şi acum câţiva ani  de la citrice, mai exact coaja citricilor. Eu sunt alergică la polen, însă nu am făcut niciodată alergie al polen din aer, ci numai tipul asta de alergie şi extrem de rar. De asemenea nu am alergie alimentară normală. Pentru că am aceste reacţii extrem de rar şi numai de la coaja citricilor, inclin să cred că este implicată atât Vata, cât şi Pitta aici (citricile irită Pitta). Pe termen lung trebuie să-mi echilibrez cele 2 dosha şi focul digestiv, însă pentru mine personal soluţia este să evit citrice în exces (în cantităţi moderate n-am nici o treabă) şi să nu mânânc coaja lor.
În copilărie eram alergică la multe chestii, însă acum a rămas doar polenul atunci când este ingerat. Zilele astea am făcut alergie orală după ce am băut la o petrecere o cantitate suficientă de limoncello, o băutură italiană alcoolică homemade, preparată din lămâi cu tot coaja. Am procedat total ne-ayurvedic bând alcool, deci alergia mi-a fost pedeapsa :)). A doua zi a început să mă mănânce genunchiul drept (!!!) şi habar nu aveam ce se întâmplă, însă spre seara a început să se inflameze cavitatea bucală şi m-am prins care-i treaba. Deci la alergie orală simptomele sunt următoare (din experienţa mea): inflamaţia cavităţii bucale şi a gâtului, urticărie pe tot corpul, dar mai ales în anumite zone (genunghi, încheieturi, spaţii între degete, gât). Dacă inflamaţia creşte, este posibil să apară şi dificultatea de a respira. Asta nu-i de bine, căci e posibil chiar şi şocul anafilcatic (insuficienţa circulatorie). Tocmai de aceea simptomele trebuie urmărite atent şi dacă acestea se înrăutăţesc cel mai bine e să mergeţi la spital. Eu în ziua aceea trebuia să merg în maxi taxi spre Bucuresti şi pentru că am şi un uşor rău de maşină, am preferat să nu risc şi să iau o pastila antihistaminică (Claritine). Ajunsă acasă  am început să beau multă apă, să iau Triphala (asta aveam) şi să-mi fac ceaiuri din condimente (chimen+coriandru+fenicul). Spre seara simptomele au inceput să treacă. Aşa că nu am continuat cu antihistaminice. Încă câteva zile m-a mai mâncat un pic genunchiul şi nu prea am simţit gustul mâncării, însă acum totul e ok.


2. Alergie alimentară la anumite produse cu potenţial alergen care se desfăşoară după ce acestea sunt digerate. Aceasta este alergia alimentară propriu-zisă. De obicei alergenii sunt:
  • grâu şi alte cereale care conţin gluten
  • lapte
  • soia
  • porumb
  • legume din fam. solonacae (roşii, vinete, ardei)
  • piersici
  • căpşuni
  • citrice
  • fructe de mare
  • alune etc.
 Aşa cum v-am spus enumerarea lor şi testele sunt inutile. Unele alimente contin anumite substante  care au potential alergen pentru oricine (cum sunt capsunele). Legumele din fam. solonaceae în Ayurveda sunt recomandate a fi folosite rar de către oricine, dar mai ales Vata şi Pitta şi nu se consumă niciodată crude, mai ales coaja acestora.
Însă în alte cazuri nu este vorba numai de un potenţial alergen şi inflamator al alimentului, aşa cum afirmă medicina modernă recomandând excluderea acestor produse, ci de incapacitatea de a le digera şi asimila. Vorbim spre exemplu despre gluten din grâu şi loctoza din lapte. Problema este focul digestiv care este prea mic pentru a digera aceste alimente grele. În momentul în care focul este reglat, intoleranţa ,,înnăscută'' dispare ca prin minune :). Cu siguranţă că în prima fază aceste alimente trebuie eliminate, însă după ce focul digestiv este reglat acestea pot fi introduse încet-încet. La acest capitol sunt multe de discutat şi voi face un articol separat pentru grâu şi pentru lapte şi vă spun cum s-a ajuns să fie atât de blamate de nutriţioniştii moderni de toate bolile posibile.
Alergia şi intoleranţa sunt totuşi două simptome diferite: alergia este o reacţie imunologică (în ţesuturi este eliberată histamina care creează edem, urticărie, rinită, şoc anafilcatic), iar intoleranţa este un simptom nonimunologic şi se caracterizează prin  greaţă, văsrătura, diareea etc. Deşi pare cu n-are treabă una cu alta. în Ayurveda amblele sunt rezultatul unui foc digestiv dereglat.
Despre agni (focul digestiv) am scris aici>
http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2012/10/cum-sa-imbunatatim-digestia-si.html
http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2012/10/q-suntem-ceea-ce-mancam.html

Comentarii

  1. alimentara nu am la nimic , asta mi-ar mai lipsi... ca am de toate...praf , acarieni , puf :)))

    RăspundețiȘtergere
  2. Coco, ideea este aceeasi- agni scazut, Vata crescuta (hipersensibilitate).

    RăspundețiȘtergere
  3. La noi in familie alergia e ca la ea acasa. Fetita a avut intoleranta la proteina laptelui de vaca am aflat la o luna de viata si a scapat de ea in jurul varstei de un an jumate. La nici doi ani am aflat ca e alergica la capsuni, o mananca pielea foarte tare in principiu cred ca i se accentuiaza dermatita atopica. Am nimerit si un abtibiotic cu aroma de capsuni si zici ca era asmatica i se iritase gatul rau. Seamana leit cu bunica paterna de la parul din cap pana la unghiile de la picioare, ea este alergica la substante necunoscute, are si rau de masina si intoleranta la lactoza, etc..O mai mosteneste si sotul la unele...Eu am o alergie la semintele de floarea soarelui prajite...se spune ca e de la fiere dar intre timp am aflat ca este de la helicobacter pylori, nu ma mai intereseaza cauza asa ca prefer sa nu le mai consum, nu mai suport nici o buba...

    RăspundețiȘtergere
  4. Of! :( Intr-adevar, mostenirea genetica conteaza. Pana la urma constitutia ayurvedica este tot un corp ,,mostenit''. Insa nu trebuie sa ramana asa. Daca reusesti sa-i echilibrezi agni, lucrurile se vor schimba. E adevarat ca la copii alergiile sunt mai frecvente, la fel ca si racelile pentru ca sunt in perioada Kapha, dar totul sta in mainile tale sa schimbi situatia.
    De alergie la seminte prajite care e de la helicobacter nu am auzit. Oare ti-a spus un doctor asa ceva?
    In orice caz, trebuie reglat focul digestiv. Trebuie sa urmaresti alimentatia si sa vezi ce nu e ok. Poate asociatiile gresite dintre alimente, poate prea multe alimente cu potential inflamator, poate prea multe alimente grele si prea putine alimente si condimente care sustin agni...

    RăspundețiȘtergere
  5. Doctorul mi-a zis motivul urticariei adica helicobacterul imi provoaca insa eu cum mananc seminte cum ma umplu de bubite si cand nu am mai mancat am avut o singura data bubite din alte motive ...

    RăspundețiȘtergere
  6. Ca sa afli daca ai helicobacter tre sa faci un test special. Oricum, chiar daca ai, nu aceasta este cauza, ci amandoua sunt cauza unui foc digestiv dereglat. Ce ai zis tu de fiere are sens, pentru ca este clar ca e afectata Pitta dosha si sa faci un curs de detoxifiere pt ficat ar fi bun (plante amare). Eu as incerca sa tin o dieta neutra, tridoshica insa stricta in ceea ce priveste mancarea care poate duce acumularea de ama. Ceai din condimente servit in timpul mancarii ar fi foarte util.

    RăspundețiȘtergere
  7. Da am facut testul de doua ori si mi-a iesit helicobacter :(, insa nu am urmat nici un tratament, prima data eram pe punctul de a ramane insarcinata si nu mai puteam amana momentul, caci pana am ajuns la acest set de analize am tot amanat, si chiar imi crapase rabdare...din cauza lui am avut greturi toata sarcina de dimineata pana la 40 de saptamani, toata painea imi mirosea a mucegai, nu am putut manca carne sau lactate, iar cand se gatea la bucatarie, eu plecam de acasa. Am trait cu legume si fructe, nici daca eram la regim nu mancam atat de select...am slabit 3 kg in primele luni de sarcina si in total am acumulat abia 8kg, ma rugam sa ma ingras, doar sa poata acumula copilul in greutate. A doua oara am facut analiza dupa o alergie puternica la o luna dupa nastere, insa pentru ca am vrut sa alaptez nu am luat tratament, acum ar fi momentul potrivit pentru tratament, insa daca totusi nu am simptome concludente, nu-i vad rostul...La noi in judet este un singur alergolog, si de cate ori am intrat la el nu m-a scos din antibiotice, ceea ce nu mi se pare normal pentru o simpla alergie, de aceea prefer sa stau sa analizez si sa caut alternative. La fiere in principiu nu as avea nimic grav, o fiere mai lenesa...

    RăspundețiȘtergere
  8. Prezenta Helicobacter este unul dintre factorii de risc pentru cancer de stomac, asa ca eu nu as lasa aceasta chestiune fara atentie. Este clar ca nu trebuie sa te arunci imediat sa faci tratamente cu antibiotice pentru ca nici nu ai ceva grav ca sa te intoxici cu ele, nici nu dau intotdeauna rezultat (asta stiu din experienta celor care se consulta cu mine, insa ditea+fitoterapie trebuie neaparat. Despre detoxificerea ficatului este mai mult de discutat, este vorba de fapt de echilibrarea lui Pitta.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare