Legume la Tigaie şi Kitchari de Mei

 

Să ma scuzati dragi cititori ca am disparut pe atâta vreme. :) Am fost plecata in Moldova sa rezolv cu actele mele. Vesti pentru mine nu sunt prea bune, va mai dura ceva timp pana deschidem magazinul (pentru cei care nu ştiu, deschidem un magazin cu diverse bunataţi ayurvedice :D). In schimb, voi avea timp sa public retetele pe care le-am pregatit pentru voi, cu ardei gras şi multe, multe alte legume si, bineinteles dovleac :)) . Mancarea care incalzeste, stimuleaza focul digestiv si aduce Elementul Pamantului, asa cum se cuvine la inceputul anotimpului Vata care poate aduce exces de Elementul Aerului in corpurile si psihicul nostru. 

Astăzi aş vrea să reamintesc de cele 2 mâncăruri pereferate ale mele- legume gătite uşor în ulei sau ghee cu condimente ayurvedice şi Kitchari, amestecul de linte şi orez care reprezintă mâncarea de bază în bucătăria Ayurvedică, care sunt perfecte pentru anotimpul Vata. Mai incolo, când legume de sezon vor fi numai rădăcinoasele, voi incepe sa pregatesc legumele la cuptor, însă deocamdată, îmi place foarte mult să pregătesc legumele zemoase de vară la tigaie pentru a păstra cât mai mult aspectul şi aroma lor. Amestecul de astăzi este nutritiv, echilibrant, dar şi încălzeşte uşor datorită roşiilor, ardeiului gras şi condimentelor. Iar Kitchari am făcut de data asta cu mei şi nu cu orezul meu ,,cel de toate zilele'' pentru că meiul are proprietatea de a încălzi uşor şi este mult mai nutritiv decât orezul. Cu siguranţă combinaţia orez-linte este cea mai bună şi orezul basmati va rămâne cereala de bază în dieta mea, însă îmi place să exprimentez şi să folosesc pentru kitchari şi alte cereale, cum ar fi orz, ovăz (bob întreg), mei sau alte tipuri de orez (integral etc) pentru diversificare şi aportul de diverşi nutrienţi specific fiecărui tip de cereale. Îmi place că kitchari cu mei rămâne uşor pentru digestie, spre deosebire de alte variante. În general meiul este o cereală care se potriveste mai mult constituţiei Kapha, însă poate fi considerată şi tridoshic[ dacă este gătit[ şi consumat[ cu alte ingrediente potrivite pentru Vata şi respectiv Pitta. Dacă în aceasta perioadă aveţi Vata în exces, vă recomand să preparaţi kitchari cu ghee. 

Legume de Vară la Tigaie

- 1 porţie-

-  o mână fasole păstăi (galbenă sau verde)
- o mână mazăre verde
- 1 morcov mic
- câteva tomate mici (eu am folosit un mix de tomate roşii şi galbene)
- 1-2 ardei graşi 
- 2 linguriţe ghee sau ulei (de preferat măsline sau susan pentru Vata)
- 1/2 libguriţă seminţe de muştar
- 1/2 linguriţă seminţe de chimen
- câte un vârf de cuţit ghimbir măcinat, piper
- pătrunjel
- sare neiodată
  1. Pentru a scurta timpul de preparare puteţi prepara fasolea în prealabil: o fierbeţi în apa cu puţină sare câteva minute, apoi scoateţi în apa rece şi lăsaţi de o parte.
  2. Încălzim ghee sau ulei într-o tigaie adâncă sau wok. Adăugăm condimentele întregi (muştar, chimen) şi le călim 1 minut până îşi deschid aroma şi încep să sfârâie uşor.
  3. Adăugăm legumele pe rand şi le călim loc foc mic amestecând uşor: fasolea tăiată (şi eventual prefiartă), morcovii tăiate fâşii subţiri, peste 5 minute ardei gras, mazăre verde, tulpini de la pătrunjel tocate mărunt şi spre sfârşit tomatele tăiate în 2 sau 4.
  4. Presărăm cu sare, piper, ghimbir sau alte condimente, plante aromatice după gust. Lăsăm la înăbuşit cu capac în jur de 5 minute sau până legumele sunt gata.
  5. Presărăm cu pătrunjel tocat şi servim imediat. 


Kitchari de Mei

- 1 porţie-


- câte 1/2 cană mei şi linte roşie
- sare după gust

Dacă îl pregătiţi separat (fără sote de legume), adăugaţi ghee şi condimente după gust.
  1. Spălăm bine lintea şi meiul în câteva ape.
  2. Adăugăm de 3 ori mai multă apă, puţină sare şi lăsăm să fiarbă la foc mediu în jur de 15-20 minute.





Comentarii

Postări populare