Q&A: Care e diferenţa dintre dovlecel şi zucchini?

Dacă e miercuri, e Q&A, n-ati uitat? :) Reîncep postarile săptămânale în această rubrică cu cea mai recentă întrebare pe care mi-au pus-o foarte multi cititori şi prieteni, dacă este vreo diferenţa între tot mai popularul zucchini şi dovlecelul nostru românesc, mai ales din punct de vedere al nutriţiei.

Nu, nu este nici o diferenţă. Ambele plante sunt doar varietăţi diferite ale aceleiaşi specii, cucurbita pepo din familia cucurbitaceae. Dovlecelul poate avea culori diferite: galben, verde deschis, verde închis, verde inchis spre negru şi de asemenea o varietate de forme, aşa cum se vede în imagine. Zucchini se mai numeşte şi dovlecelul verde. Denumirea sofisticată se datorează faptului că deşi dovlecelul s-a răspândit din America în toată lumea, în Italia a fost intens cultivat anume dovlecelul verde şi astfel anume acest tip de dovlecel, cu coaja verde închis şi o formă prelungită cu diamentru aproape egal pe toată lungimea se numeşte de obicei zucchini. Mici diferenţe desigur sunt. Poate mă înşel, dar mi se pare că zucchini conţine mai puţină apă şi se foloseşte mai uşor în preparate culinare unde este nevoie să îl razi şi să nu lase prea mult lichid. Gustul de asemenea mi se pare uşor diferit, dovlecelul având un gust ceva mai pronunţat decât zuccini care e mai neutru. Din aceste 2 motive eu aleg de obicei zucchini. Încă o mică diferenţă constă în concentraţie de pigmenţi cu valoare antioxidantă în coajă în funcţie de culoarea dovlecelului (zeaxanthin, lutein, beta-cryptoxanthin). Zucchini având o coaja de culoarea verde inchis are mai mult zeaxanthin decât dovlecel (carotenoid cu o importanţa deosebită pentru sănătatea ochilor).

In rest au exact aceleasi beneficii si proprietati si se consuma la fel. Dovlecelul de orice tip este un aliment uşor, bogat în apă alcalinizantă cu electroliţi, este neutru şi deci potrivit pentru orice tip de dieta şi tipologie constitutionala, dar mai ales pentru Vata şi Pitta.

Sursa imagine: raccooncollective.blogspot.ro

Comentarii

  1. Mulţumim de informaţii! Tot timpul m-am întrebat care sunt diferenţele între dovlecei şi zuchinni dar mi-a fost lene să caut :P

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu mare plăcere, draga Liana! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Tania, fara a intra in vreo polemica, eu as fi totusi mai rezervat in a folosi in limba romana cuvantul zucchini.

    Cuvantul 'dovlecel' reprezinta in limba romana ceea ce 'zucchini' reprezinta in engleza americana, germana, italiana samd. In aceeasi idee, 'dovlecel' reprezinta in limba romana ceea ce 'courgette' reprezinta in engleza britanica, franceza si alte limbi.

    Eu personal nu am vazut in nici un loc din SUA ori Germania unde se vindeau legume ca la dovlecel sa i se spuna altfel decat 'zucchini', la fel cum nici in Franta nu am vazut alta denumire in afara de 'courgette'.

    Si in limba romana stiu ca avem doar cuvantul dovlecel, indiferent ca e verde deschis, verde inchis etc.

    De aceea ma intreb retoric de ce trebuie noi sa complicam lucrurile si in loc sa traducem cuvintele (ZUCCHINI se traduce DOVLECEL), alegem sa il adaugam ca un lucru nou, creand astfel confuzie si o impresie falsa ca vorbim de chestii diferite.

    Cum e doar o parere personala, fara a avea in spate nici un fundament stiintifice (nu am facut nici un studiu in acest domeniu, vorbesc doar din experienta practica) daca ai o referinta de specialitate unde se fie specificat ca in limba romana avem doua lucruri diferite, dovlecel si zucchini, as fi interest sa citesc lucrarea respective ori articolul respectiv. Eu recunosc ca nu am gasit nimic legat de aceasta, ce stiu e ca unii au doar zucchini, altii doar courgette, iar noi romanii doar dovlecel.

    Ca sa inchei in ton cu tema discutata, pofta buna la dovlecel, indiferent in ce limba vrei sa-l denumesti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult pentru completarile si "parerile personale" pe care le consider cat se poate de concludente: asa-i romanul pana nu se complica si nu imprumuta si cuvinte straine nu se considera "destept" Acum m-am lamurit si eu care este DIFERENTA in fapt nici una decat snobismul .TRAIASCA DOVLECELUL ROMANESC. si atat la noi acasa.

      Ștergere
  4. Perfect de acord cu dvs. Tocmai de aia si am facut articolul, ca sa explic ca e aceasi planta. Nici eu nu cred ca e necesar sa-l numim altfel doar pentru ca e o varietate putin diferita fata de dovlecelul care se cultiva la noi. Insa in retete folosesc totusi cuvantul zucchini sau macar il pun in paranteza atunci cand in reteta respectiva conteaza ce fel de dovlecel este folosit. Ar fi absurd sa incep sa-l descriu ca sa explic de ce fel de dovlecel e nevoie din moment ce cuvantul a intrat deja in uz si cand spui zucchini se intelege exact la te referi. La fel si cu rucola. Mi-ar placea sa-i spun voinicica, insa nu cred ca cineva va intelege la ce ma refer. Sau ce spuneti de sovarf(oregano)? :) Ca sa compensez ,,nedreptatea'' scriu aceste lucruri in articolul principal despre planta respectiva. De asemenea am pus aici link catre Ierburi Uitate, un blog care in care se povesteste mult mai frumos decat as putea eu despre plantele romanesti pentru cei pasionati, in schimb eu urmaresc aici pe blog in primul rand latura practica a lucrurilor. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt grozavi toti,dar eu ii prefer pe ai nostri,anul trecut am experimentat pe cei black ,galbeni si spaghetti,dar pana la urma tot la ai nostri am ramas.
    Anul asta am pus din cei rotunzi,sa vad cum or fi.
    Mie imi plac foarte mult murati,iar anul trecut am pus si din ceilalti ,surpriza,ai nostrii au fost ok,ailalti toti mi s-au molesit,aceeasi reteta.
    Succes in tot ceea ce faci!

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc mult, Mihaela! Mie imi plac mai mult la gust cei cu coaja inchisa (zucchini) si merg mai bine in genul de mancaruri pe care le prepar eu. Dar sunt de parere ca fiecare varietate are specificul ei si toate sunt gustoase. Dovlecei galbeni anul asta vom avea in gradina, cred ca de la tine sunt semintele :). N-am incercat niciodata dovlecei murati! Trebuie sa incerc si eu, sunt sigura ca e o bunatate.

    RăspundețiȘtergere
  7. Pun si eu o intrebare : dovleceii aceia bicolori sau tricolori , cu forme rotunde, ondulate , turtite sunt toti comestibili ?

    RăspundețiȘtergere
  8. Sufer de herpes în ultimii 1 an și 8 luni și de atunci am urmat o serie de tratamente, dar nu a existat nicio îmbunătățire până când am dat peste mărturii ale Dr. DAWN despre modul în care a vindecat diferite persoane de diferite. boli din întreaga lume, apoi l-am contactat și pe el. După conversația noastră, mi-a trimis medicamentul pe care l-am luat conform instrucțiunilor lui. Când am terminat de luat medicamentul pe bază de plante, am fost la un control medical și, spre cea mai mare surpriză, m-am vindecat de herpes. Inima mea este atât de plină de bucurie. Dacă suferiți de herpes sau de orice altă boală, îl puteți contacta astăzi pe Dr. DAWN la această adresă de e-mail:

    dawnacuna314@gmail.com
    Whatsapp: +2349046229159

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare