De Ce Este Musai Să Încerci Cupa Mentruală


 Când prima dată am auzit de cupa mentruală mi s-a părut o chestie foarte faină, dar sincer mă gândeam că  nu e un produs foarte practic. Am comandat-o anul trecut cu gândul la vară... Poate într-un sfârşit o să am timp să merg la mare şi se nimereşte fix la ciclu... Am citit că poti să te scalzi fără probleme cu cupa şi că poti s-o ţii mai mult timp faţă de un tampon...deci era perfect. Sincer nu credeam că voi renunţa cândva la absorbante şi mă voi descurca doar cu cupa tot ciclul... Nu stiu daca este coincidenta sau nu, dar cam din momentul in care am inceput să folosesc cupa, durerile mele menstruale au început să dispară. Cred că au fost mai multe chestii în acelaşi timp pe care le-am făcut (yoga, nutritia, plantele etc), dar sunt sigură că şi renuntarea la absorbantele din comert a avut un rol foarte important.

Acomodarea a durat ceva tmp...câteva cicluri. Eu nu am folosit tampoane interne deloc, nu le suport. Deşi cupa e altceva...de la început am avut senzaţii neplăcute şi de la ea. Cateodata nu-i nimeream bine pozitia si putea să doară sau se scurgea sânge pe lângă. Am avut şi zile în care nu puteam s-o introduc lejer etc. Însă din prima m-a suprins o chestie, că nu se simte deloc cupa în interior. Deci e ca şi cum nu ai nimic! Şi tocmai de aceea am continuat s-o folosesc. Primele luni din cauza durerii in prima zi de cilcu, foloseam absorbant ecologic, mai ales noaptea nu aveam chef de cupa...Încet-incet am inceput să mă obisnuiesc. Acum de abia dacă îmi iau câte un absorbant o data la câteva luni din diverse motive...


Aşadar ce este aceasta cupa mentruală mai exact?

Este un dispozitiv sub forma de cupă din silicon medicinal care se inserează în vagin. Poate avea forme foarte diverse dupa cum se poate vedea in imaginea de mai sus, dar are aceleasi elemente: cupa cu o forma rotunda care se pliaza pe marginile vaginului si care se termina cu ceva de care se poate trage usor. De asemenea prezintă nişte găurele mici de scurgere undeva mai sus. Sângele se scurge liber în aceasta cupă, în loc să fie absorbit într-un material cum se întampla în cazul tampoanelor. Este colectat, apoi cupa se goleşte, se spală şi se pune la loc. Este un produs ecologic şi foarte aproape de procesul natural al ciclului.

Iată care sunt principalele avantaje ale cupei mentruale:

  • Nu afectează lubrefierea naturală şi ph-ul mucoasei vaginale
  • Se adaptează perfect peretilor vaginali si nu exercita nici o presiune in interior care poate cauza dureri sau sa afecteze in alt fel sanatatea sistemului reproducator.
  • Este făcută din silicon medicinal, un material inert non toxic care nu afectează în nici un fel, care nu poate da reactii alergice. De asemenea nu apar iritatii ca in cazul folosirii tampoanelor externe obisnuite.
  • Nu contine substante toxice cu care sunt tratate sau imbibate tampoanele si absorbantele obisnuite  care cresc riscul de cancer de col uterin si pot cauza sangerari mai abundente şi mai dureroase.
  • Este relativ inalterabilă şi poate fi uşor sterilizată ceea ce înseamna că produsul poate fi folosit multi ani la rand. Super economic si ecologic!. Gândeşte-te câţi bani cheltui pe tampoane în fiecare an? In functie de brand, cupa are termen 1-10 ani.
  • Se schimbă mai rar decât un tampon. Dacă ai un flux abundent cum am eu în primele 2 zile, nu trebuie să-ţi faci griji. Nu mi s-a întâmplat niciodată să se scurgă rău pe lângă. Pot fi scurgeri minore, dar pentru asta pun doar un absorbant zilnic (ecologic din bumbac). Pentru mine e un lucru mare că nu trebuie să mă duc non stop la baie să verific dacă totul este în regulă.
  • Este perfecta pentru sport, plaja, călătorii, dormit.
  • Nu poate cauza sindromul socului toxic care se intampla rar in cazul tampoanelor interne.
  • Un argument mai care poate sa para mai ciudat pentru cineva este ca poti sa ,,returnezi sangele pamantului'', nu sa-l arunci la gunoi. Inspirate din traditiile stravechi, multe femei astazi varsa sangele colectat in gradina sau il dizolva cu apa si uda florile cu aceasta apa. Se spune ca plantutele incep sa creasca mai frumos. As vrea si eu sa incerc.



Cum se foloseşte

În imaginea de mai sus poţi vedea că mai întâi cupa se pliază, apoi se introduce încetişor in vagin. Când intra cu totul înauntru îi dai drumul şi aceasta se depliază şi teoretic se aşează perfect pe perimetrul peretelui vaginali. Spun teoretic pentru că contează daca cupa se potriveşte mărimii tale perfect. Eu sunt mai mică şi chiar şi cea mai mică măsura pentru mine a fost oricum cam mare. Poate la un alt brand mi s-ar potrvi mai bine. Ca rezultat cupa mea nu se depliază perfect, râmâne uşor îndoită. Şi din aceasta cauza am avut peripetii cu ea în primele luni.
După câteva ore, tragi de capatul pe care il are si împingi în acelaşi timp cu musculatura vaginala ca să scoti cupa. Sau poti sa apesi uşor cu degetul mare la baza cupei ceea cea o face să se depărteze de pereţii vaginali si apoi tragi uşor. Care e intervalul la care trebuie să golesti cupa o sa-ti dai seama dupa cateva utilizari. Până la 12 ore se consdera ok, mai mult decat atat nu e sănătos. Eu zic 2-6 ore e un interval normal. Aşa cum am spus, dacă n-ai timp sau conditii unde s-o scoti, nu-i bai, slabe şanse să se umple în câteva ore.

Apoi cupa se spală fie doar cu apa calda, fie si cu un sapun natural şi se pune la loc. La sfarsitul ciclului aceasta se sterilizează şi se pune în săculetul cu care este vândută de obicei. Sterilizarea poate fi făcută fie cu ceva substanta sterilizatoare, fie prin fierbere. Eu o fierb, de obicei la inceputul si la sfarsitul ciclului.
Dacă varful de care se trage este prea lung, acesta poate fi tăiat. Sunt info despre asta în instructiunile care vin impreuna cu cupa. Recomandarea mea este să nu te grăbeşti să tai capătul. S-ar putea să nu te deranjeze deloc, cum este în cazul meu, în schimb dacă e destul de lung ca sa-l poti apuca, cupa se scoate foarte uşor.

Apropo de pozitia cupei, în imaginea de mai jos se vede diferenta intre pozitia tamponului intern si a cupei:


SOS  cupa mentruala


Sunt cateva fete  care mi-au scris că au incercat cupa şi nu au reuşit să se împace cu ea. Iată câteva lucruri  care merită încercate:
  1. Relaxează muschii vaginali la introducerea cupei pentru a nu forţa pereţii vaginali. Învaţă să relaxezi şi să incordezi muşchii vaginali!!! Este un exerciţiu foarte bun pentru functionarea sistemului urogenital şi pentru viata sexuală. Controlul asupra musculaturii îţi va permite şi să scoţi cupa mai uşor, fără să tragi.
  2.  Foloseşte apa sau un lubrifiant pe bază de apă pentru o inserţie lină, fără presiune pe pereţii vaginali.
  3. Dacă imediat sau la un timp după ce ai pus cupa apare o senzaţie de durere, mergi la baie şi trage de capatul liber pentru a corecta pozitia. Sau scoate-o şi pune-o din nou. Eu nu m-am prins deodata ca pozitia incorecta imi provoaca durere, credeam că cupa e de vină şi chiar ma gandeam sa renunt la ea. Dupa aia mi-am dat seama că în mers se mai inatmpla sa schimbe pozitia si ca aceasta se ajusteaza foarte simplu si rapid.
  4. Dacă ai un ciclu dureros în prima zi, iti recomand pentru inceput sa folosesti un absorbant simplu si apoi cand durerea trece cupa. Atunci cand sangerearea e dureroasa e mai greu sa-ti dai seama de corectetudinea pozitiei, daca doare pentru ca doare sau doare pentru că cupa impinge si durerea radiaza...Si nici nu ai rabdarea sa relaxezi musculatura etc. Eu am inceput sa folosesc cupa din prima zi de ciclu dupa ce m-am obisnuit absolut cu ea si dupa ce surpinzator pentru mine am inceput să am cicluri nedureroase (deşi depinde de la luna la lună, dar am mult mai rar ciclu dureros acum). 
  5. Încearcă şi o altă mărime sau o altă marcă. Eu folosesc Iris Cup şi ei au 2 marimi, S si L. Nu stiu daca voi incerca un alt brand, numai daca cupa mea se va strica din cine stie ce motiv. Dar cred ca fiecare cupa are avantajele sale. Aşa ca dacă nu merge si nu merge, o varianta este sa incerci alta pur si simplu. S-ar putea sa se potriveasca ca marime si ca forma mult mai bine antomiei tale.De asemenea, unele sunt mai moi, altele mai tari, mai rezistente la pliere, ceea ce de asmenea conteaza. Iris Cup este destul de groasa si rezistenta la pliere de exemplu.
Cu toate ca sunt toate aceste nuante si perioada de ajustare, eu zic ca merita 100%. Orice femeie preocupata de un stil de viata sanatos trebuiear trebui sa foloseasca cupa, sau cel putin sa incerce. Voi reveni si cu info despre absorbante ecologice pentru cei carora nu li se potriveste cupa. Eu n-as reveni niciodata la absorbantele din comert, sunt un dezastru pentru corp si pentru mediu.
Iata doar cateva video unde puteti vedea cum se foloseste cupa. Gasiti zeci de video pe youtube.

 https://www.youtube.com/watch?v=9CBh6cAKapA
https://www.youtube.com/watch?v=QfHF0p7X4MI

Cupa Iris Cup o gasesti si in magazinul meu: http://veda-store.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&category_id=65&product_id=225&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=29 

Este o cupa calitativa, foarte comod de folosit. Cum am spus si mai sus, este genul de cupa care se pliaza mai greu. In schimb se fixeaza bine si e rezistenta. In jur de 8 ani are termen de utilizare.
In Romania sunt deja cateva branduri de cupe menstruale. Iris cup s-a intamplat sa fie primul pe care l-am incercat. Mi-a placut si am hotarat sa o pun si in shop. Nu stiu daca e mai buna decat altele, ca nu am incercat altceva. Citeste despre fiecare, uitata-te cum arata si ia una sa incerci. Nu costa chiar asa mult, iar pretul se amortizeaza in cateva luni. Asa ca merita incercata in orice caz.
Nu ezita sa ma intrebi orice in legatura cu acest subiect, poate sunt anumite lucruri la care eu nu m-am gandit. Cu cea mai mare placere impartasesc tot ce stiu.


Surse imagini:
http://menstrualcup.co/
http://ishareimage.com/menstrual-cup.asp
http://std.sagepub.com/content/23/5/367/F2.expansion.html
http://www.iriscup.com/en/

Comentarii

Postări populare