Besan Laddu- bombonele ayurvedice


Besan Laddu (Laddoo) sunt nişte bombonele indiene care se prepară de sărbătorile religioase şi anumite festivităţi. Am înţeles că şi la musulmani este ceva asemănător, atunci când se sărbătoreşte ieşirea din post. Sunt preparate din făina, ghee şi zahăr. Besan înseamnă năut, dar bombonelele pot fi făcute şi din alt tip de făină, de exemplu de cocos. Laddu înseamnă biluţă. De asemenea se adaugă neapărat condimente, de obicei cardamom. Alte ingrediente care pot fi folosite sunt nuci (de obicei caju), seminţe de susan, stafide. Eu am găsit reţeta pe divinetaste.com şi am zis de ce să nu fac şi eu aşa bombonele, mai ales că au ingrediente obişnuite şi deloc scumpe. Am făcut puţin în cazul în care nu-mi va ieşi. Mi-au ieşit din prima foarte gustoase, deşi am pus totul la ochi. Lingându-mi degetele regretam că nu am făcut mai mult :). N-are nimic, de sărbători fac mai multe :D.
Secretul acestor bombonele este prăjirea corectă a făinei. Trebuie să fii foarte atent, să amesteci tot timpul şi să-ţi dai seama după miros când e gata. În rest nu este greu, chiar şi dacă pui la ochi tot iese bine, se poate ajusta pe parcurs. Eu zic că merită încercate: se fac uşor şi repede, sunt sănătoase (cantităţi moderate) şi absolut delicioase.

Blossom Besan Laddu



Ingrediente 12 biluţe

  • 1/2 cană + câteva linguri făină fină de năut (dacă nu e fină daţi prin sită)
  • 1/4  cană ghee (câteva linguri)
  • 1/3- 1/2  cană melasa din trestie de zahăr sau jaggery (ea foloseşte zahăr alb, dar eu recomand orice zahăr nerafinat)
  • 1/3 linguriţă cardamom măcinat
  • 1/3 linguriţă nucşoară (opţional)
  • 1 linguriţă fulgi de cocos pt. ornat (opţional, puteţi orna cu nuci, seminţe susan etc, dar cu fulgii albi de cocos merge bine de Revelion, nu-i aşa?)
Mai puteţi adăuga şi: caju şi fistic zdrobite, stafide, seminţe de susan. 

Nota. Zahăul nu poate fi inlocuit cu miere în aceasta reţetă. Ghee probabil poate fi înlocuit cu un ulei vegetal (de cocos de exemplu), dar gustul va fi cu siguranţă altul. 

Preparare (30 min):

  1. Încălziţi ghee într-o tigaie cu fund gros la foc mic. Adăugaţi 1/2 cană făină de năut şi amestecaţi bine. În câteva minute faina se va omogeniza şi vor apărea bule. Continuaţi să prăjiţi amestecând aproape tot timpul. Este foarte important compoziţia să nu se ardă.
  2. După 5-10 minute va apărea un miros plăcut de făina prăjită. Compoziţia ar trebui să fie încă lichidă. Mai adăugaţi făina de năut rămasă. Dacă nu este lichidă nu mai adăugaţi făina în plus. Continuaţi să prăjiţi amestecând încă 5 minute.
  3. Adăugaţi zahărul şi condimentele, prăjiţi amestecând bine. Compoziţia trebuie să se omogenizeze şi să devină încet-încet ,,nisipoasă''.
  4. Gustaţi şi mai adăugaţi zahăr sau condimente. Dacă e gustos şi aromat, luaţi de pe foc. Lăsaţi să se răcească câteva minute.
  5. Formaţi biluţe cu ajutorul mâinilor. Dacă compoziţia este prea uscată mai adăugaţi ghee. Tăvăliţi biluţele prin cocos, seminţe de susan călite sau doar presăraţi puţin deasupra. Când se întăresc serviţi alături de un ceai. 
Culoarea maronie se datorează melasei, dacă faceţi cu zahăr brut sau jagery ies de culoarea caramelului. Au o consistenţă foarte interesantă, se topesc imediat în gură. Chiar e ceva deosebit, cu siguranţă oaspeţii vor fi plăcut surpinşi şi vă vor întreba dacă sigur le-aţi făcut voi sau le-aţi cumpărat :).

Comentarii

Postări populare