Supersupă cu Superalimente

Recent am descoperit că am nişte pulberi de superalimente pe care le-am cumpărat atunci când experimentam cu dieta ,,raw''. Nu prea am ajuns să le folosesc pentru că începând studiul Ayurvedei am aflat că smoothie-urile şi shake-urile din fructe, legume, nuci şi pulberi crude nu sunt aşa miraculoase cum sunt promovate şi, mai mult decât atât,  pot face mai mult rău decât bine. În plus, sunt adepta alimentelor locale şi de sezon şi prefer să folosesc legumele noastre româneşti şi nu pudre exotice. Voi reveni cu explicaţii.

Aşa cum aceste pulberi reprezintă într-adevăr nişte alimente preţioase, nu am de gând să le arunc, ci am hotărât să le folosesc în mâncare sau băuturi adaptate la principiile bucătăriei ayurvedice. Şi în plus, în perioade mai stresante şi atunci când nu avem timp să gătim, cred că este util să utilizăm superalimentele în alimentaţia zilnică pentru a susţine organismul. Ideea este să le folosim înţelept.

Astăzi am preparat o supă-cremă de legume de sezon la care am adăugat pudra de maca şi de cânepă.

Maca este o plantă din familia cruciferae (rudă cu varza, broccoli, rucola), originară din Peru, a cărei rădăcină este folosită în alimentaţie şi în scopuri terapeutice din cele mai vechi timpuri. Are o valoare nutriţională foarte înaltă, fiind bogată în  minerale, vitamine, acizi graşi şi aminoacizi esenţiali.Conţine o serie de principii active (alcaloizi, taninuri, saponine, glucozinolati etc) care determină proprietăţile sale terapeutice. Maca are multe proprietati, printre care cele mai importante sunt: este un tonic şi revitalizant extraodinar, este o planta adaptogenă, adică ajută organismul să se adapteze la factori externi (expunerea intensivă la soare, la frig, vânt, poluare, schimbarile de vreme) şi interni (stres), este afrodiziacă şi îmbunătăţeşte funcţiile reproductive atât la bărbaţi, cât şi la femei.

Cânepă este în schmb un ,,superfood''autohton, despre seminţe de cânepa am scris aici.

 În afară de aceste pulberi, am mai adăugat la supă migdale, care de asemenea contribuie la valoarea nutritivă a supei fiind bogate în proteină, grăsimi, vitamine şi minerale esenţiale. Migdalele sunt tot un ,,superaliment'' în Ayurveda pentru că este un aliment care contribuie la formarea de ojas (produsul final cel mai subtil, esenţa extrafină, energia care le dă viaţă tuturor celulelor organismului şi le leagă, astfel încât toate funcţionează ca o unitate).

Seminţe de cânepă întregi decorticate şi pudră,, Maca rădăcină şi pudră, Migdale

În conluzie, aceasta supă este super nutritivă şi revitalizantă, susţine funcţionarea tuturor sistemelor şi ajută la adaptarea organismului la frig, lipsa de soare şi stres specifice pentru perioada toamna-iarna (anotimpul Vata).Este perfectă pentru persoanele cu o constituţie Vata, Pitta (folosiţi ghee  în loc de ulei, fără migdale dacă Pitta este în exces) şi este ok pentru Kapha în cantităţi moderate + multe condimente.

Aceasta supă constituie o masă completă şi poate fi consumată la orice momemt al zilei, mai ales în prima parte pentru că are efect energizant.

Ingrediente:

- 2-3 porţii-
- 1 morcov mare
- 1 cartof mare
- o bucată de dovleac (în jur de 1,5 cană dovleac tăiat fin)
- 1 ceapă mare
- jum. căpăţână conopidă medie
- 3 căţei de usturoi
- jum. legătură pătrunjel
- 1 lingură pudră de Maca
- 1 lingură pudră proteică de seminţe de cânepă
- condimente după gust şi în funcţie de constituţie, eu am folosit: sare grunjoasă neiodată, piper proaspăt râşnit, nucşoară, frunze de dafin, salvie, busuioc, rozmarin, ghmbir măcinat, schinduf, boia de arde iute/
- 1 lingură ulei presat la rece/ghee

- opţional iaurt proaspăt de casă  pentru servire

Metoda de preparare
  1. Punem la fiert in jur de 1.5 l apa intr-o cratita pentru supa cu nişte sare si frunze de dafin.
  2. Călim ceapa şi usturoi taiate fin  în puţin ulei/ghee.
  3. Intre timp, curatam şi tăiem restul legumelor pe rând si le adaugam în apa care fierbe: morcov, apoi cartof, dovleac şi la sfarsit conopida.
  4. Adăugăm si celelalte condimente la legumele care fierb (piperul eu îl adaug la sfârşit pentru că poate da un gust amar) şi migdalele.
  5. Adăugăm pudra de maca.
  6. Când legumele sunt moi (peste vreo 5 minute), adăugăm pudra de cânepă şi pătrunjel, închidem focul.
  7. Pasăm supa în blender şi mai adăugăm condimente dacă e nevoie.
  8. Servim supa caldă, opţional cu nişte iaurt de casă sau încă puţin ulei presat la rece, verdeaţa.

Comentarii

Postări populare