Iarba grasă (portulaca oleracea)


Sursa foto: worldcrops.org

Denumire: lat. portulaca oleracea, rom. iarba grasă, iarba porcului, eng. purslane, hindi kulfa

Oricine are grădină cunoaşte aceasta iarbă considerată buruiană la noi. După ce toată copilăria mea am ,,luptat'' cu ea, de abia anul trecut am aflat că aceasta este o iarbă comestibilă, foarte apreciată  şi cultivată în multe ţări din Asia şi America Latină,  în Caucaz, India, Mexic, SUA. Iarba grasă nu este doar una dintre cele mai nutritive ierburi, dar are şi proprietăţi terapeutice, fiind utilizată din cele mai vechi timpuri pentru a trata diverse afecţiuni.
Comestibilă este toată partea aeriană a plantei: tulpina, frunzele, florile. Şi seminţele sunt comestibile, pentru aboregenii din Australia acestea reprezintă o sursă importantă de proteine. Frunzele au un gust acrişor şi uşor astringent şi sărat, se consumă atât crude cât şi gătite în diverse salate, supe, tocăniţe etc. Se folosesc şi ca agent de îngroşare datorită mucilagiilor care intră în compoziţia frunzelor lor.

Conţine:

  • O cantitate mare de acizi graşi Omega 3 (în special acid alfa linoleic, dar şi cantităţi mici de acid eicosapentaenoic care se găseşte în peşte şi alge marine). Este singura plantă iarba căreia conţine o cantitate atât de mare de acizi graşi esenţiali. O cană (100 g) de iarbă grasă conţine doza zilnică recomandată unui adult de Omega 3.
  • Vitaminele  A, C, E, K, PP
  • Carotenoide, betalaină (pigmenţi cu valoare antioxidantă şi antitumorală)
  • Minerale: Calciu, Fier, Magneziu şi Potasiu 
  • Acid malic, nicotinic, glutamic, citric, aspartic
  • Mucilagii
  • Alanină, albumină şi alţi aminoacizi
  • Noradrenalină, dopamină
  • Flavonoide
  • Glucoză, fructoză şi sucroză
  • Principii amare

Utilizări terapeutice:

  • Malnutriţie
  • Îmbunătăţeşte capacităţile congnitive
  • Ajută la formarea eritrocitelor
  • Afecţiuni ale aparatului urinar, cistite, dureri la urinare, litiaze urinare
  • Diaree şi dizenterie, alături de alte plante medicinale
  • Diabet, scade nivelul zahărului din sânge şi favorizează secreţia insulinei
  • Hemoragii, are acţiune coagulantă (de exemplu sângerări din nas)
  • Hemoroizi
  • Artrită, diverse dureri, are acţiune antiinflamatoare şi analgezică
  • Impotenţă
  • Parazitoze intestinale (alături de alte plante medicinale)
  • Afecţiuni ale pielii: arsuri, abcese, ulcere, plăgi, infecţii streptococice, diverse iritaţii. Frunzele proaspete au efect răcoritor, calmant, antiiritant, analgezic şi antiinflamator asupra pielii. Pot fi aplicate sup forma de cataplasmă.
  • Muşcături de insecte
  • Discomfort termic în timpul verii (are efect răcoritor)
Din punct de vedere ayurvedic iarba grasă este foarte bună pentru Vata şi Pitta şi este un aliment excelent pentru oricine în anotimpul Pitta.

Alte utilizări:

  • În agricultură poate fi utilizată şi pentru a păstra uminiditatea solului în jurul altor plante.

Notă! Iarba grasă conţine o cantitate mare de oxalaţi (la fel ca spanac şi multe alte ierburi), compuşi care pot duce la formarea pietrelor la rinichi şi de aceea trebuie consumată cu măsură. De asemenea, e bine să se consume atât crudă, cât şi gătită. Contraindicaţii: sarcină, hipertensiune arterială.


Sursa foto: worldcrops.org

Iată o legătură generoasă de iarba grasă într-o piaţă din Mexic. La noi în piaţă nu se găseşte aşa ceva, dar puteţi să-i rugaţi pe ţăranii de la care cumpăraţi de obicei să vă aducă o legătură de iarba grasă. De asemenea, cei de la Biodumbrava ştiam că o comercializează. Dacă nu aţi încercat-o până acum, vă învit să faceţi acest lucru adăugând o legătură de iarbă grasă în salata dvs obişnuită din roşii şi brânză proaspătă de casă.

Surse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Portulaca_oleracea
http://www.krishnaherbals.com/parslane.html

Comentarii

  1. La noi in Oltenia i se zice grasita.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, i se mai spune şi aşa. Şi mai are denumiri populare în funcţie de zonă. Mă bucur că o cunoşti, sper că nu doar ca buruiană :)
    Te imbratisez si merci pentru comentariu!

    RăspundețiȘtergere
  3. Noroc cu internetul,asa aflu ce minunatii se ascund prin gradina.
    Daca ar fi dupa gradinarii cu "experienta"din jurul meu ,grasita este buna doar pentru animale .
    Este grozava,stii cumva cum sa o pastram si peste iarna?
    Sa auim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mihaela, eu nu am incercat, dar stiu ca iarba grasa se congelează de obicei sub forma de piureu. Se dă la robot si apoi se congelează porţionat sub aceasta forma si se adauga direct la mancare. Poate fi congelata si intreaga, dar contine foarte multe mucilagii si se spune atunci cand o decongelezi are un aspect nu tocmai placut. Merita incercat si aşa, şi aşa.

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu iti multumesc, Mihaela! Si astept vesti :).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anul asta gradina este plina de Iarba grasa,am lasat-o peste tot sa tina umbra si umezeala,in plus am vazut ca daca ai grasita in gradina ,inseamna ca pamantul este foarte bun.
      Ma gandeam ca unii o cultiva ,iar la mine iese singura.
      In fiecare zi o pun in salata,mancare,acum am sa vad cum sa o conserv si pentru iarna.
      Oricum,este superrr.
      Numai bine!

      Ștergere
    2. Super! Eu anul acesta am folosit-o mai putin deocamdata pentru ca am avut din abundenta multe alte ierburi, insa vreau sa merg la tara sa aduc cateva legaturi si sa incerc o mancarica de iarba grasa :D. Apropo de conservare, uite zice Mihai mai jos ca poate fi inghetata fara probleme.

      Ștergere
  6. Eu conserv iarba grasa in felul urmator:o curat de eventuale frunze uscate,apoi spal bine planta sa nu ramina pamint sau alte impuritati,dupa care o las sa se scurga de apa, o portionez in pungulite de plastic si o pun la congelat cruda nu fiarta.Se foloseste ca orice alta leguma sau fructa care se conserva prin congelare

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult, Mihai, cred ca voi incerca si eu anul asta! Anul trecut nu prea am avut spatiu in congelator, anul asta cred ca reusesc sa congelez cate ceva....

      Ștergere
  7. Cum sa scap de ea, îmi umple gradina

    RăspundețiȘtergere
  8. Sufer de herpes în ultimii 1 an și 8 luni și de atunci am urmat o serie de tratamente, dar nu a existat nicio îmbunătățire până când am dat peste mărturii ale Dr. DAWN despre modul în care a vindecat diferite persoane de diferite. boli din întreaga lume, apoi l-am contactat și pe el. După conversația noastră, mi-a trimis medicamentul pe care l-am luat conform instrucțiunilor lui. Când am terminat de luat medicamentul pe bază de plante, am fost la un control medical și, spre cea mai mare surpriză, m-am vindecat de herpes. Inima mea este atât de plină de bucurie. Dacă suferiți de herpes sau de orice altă boală, îl puteți contacta astăzi pe Dr. DAWN la această adresă de e-mail:

    dawnacuna314@gmail.com
    Whatsapp: +2349046229159

    RăspundețiȘtergere
  9. PUTERI SPIRITUALE DRAWN POT AJUTA LA REZOLVEA URMĂTOARELOR,
    WHATSAPP: +2349046229159

    1> Aduceți iubitul pierdut în 24 de ore.
    2>Vraja norocului pentru probleme financiare.
    3>Protecție la locul de muncă.
    4>lucrare neterminată de la alți vindecători și profeți tradiționali.
    5>Problemele de căsătorie pot fi rezolvate, de exemplu, opriți-vă partenerul să înșele.
    6> Vrăji de divorț.
    7> Probleme de concepere la femei.
    8>Legarea iubitorilor.
    9> Promovarea muncii
    10>Atracție de afaceri.
    Luați legătura cu DR DAWN pe Whatsapp: +2349046229159 dawnacuna314@gmail.com

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare