Legume de vară călite în stil asiatic



Îmi place foarte, foarte mult mâncarea asiatică. Fast food-ul chinezesc este singura mâncare de tip fast food pe care o mai mănânc din când în când şi mă simt ok. Însă eu ştiu că în afară de orez basmati şi o multitudine de legume proaspete care îmi plac tare mult, aceasta mâncare e preparată cu sosuri care conţin o grămadă de prostii, cel mai periculos dintre ele fiind glutamat de sodiu. De aceea, am început să învăţ cum să fac singură mâncare chinezească. Şi am aflat că de fapt se face extrem de simplu şi rapid. Important e să avem ingrediente specifice pentru bucătărie asiatică: toate felurile de orez (basmati în primul rând), sos de soia, ghimbir proaspăt şi uscat, ulei de susan, oţet de orez, seminţe de susan, alte sosuri sau paste (de susan, de chili etc). Pot fi folosite orice fel de legume de sezon, de preferat legume crocante care îşi păstrează forma bine. De asemenea, este foarte util să avem un wok, dar merge şi o tigaie adâncă sau chiar un ceaun. Legumele în bucătăria asiatică sunt de obicei gătite prin metoda ,,stir fry'', adică sunt călite în wok la foc mare amestecând foarte des. La fundul wok-ului temperatura este mare, iar la margini este mică. Amestecând tot timpul, legumele sunt călite la suprafaţa şi rămân crocanţi, însă sunt şi gătite bine deşi par mai degrabă semicruzi. De obicei legumele se folosesc legumele care se gătesc repede şi atunci nu e nevoie decât de 5-7 minute şi astfel legumele îşi păstrează savoarea şi fragezimea. De data aceasta eu am folosit şi fasolea verde, care trebuie gătită bine şi de aceea le-am şi înnăbuşit după aceea. Cel mai bine este să folosim ulei de susan pentru un gust asiatic autentic, însă merge şi orice alt ulei. Sosurile, sucul de lămâie, oţetul de orez sau oţetul balsamic pot fi adăugate fie la început, fie spre sfârşit, după preferinţă.

Ingrediente:

2 mâini fasole verde/galbena
2 morcovi mici de grădină
1 ardei gras
1 ceapă
2 căţei usturoi
o bucăţică de 1-2 cm de ghimbir
1-2 linguriţe sos de soia adevărat (continut: apă, boabe de soia, sare, +/- cereale, produs fermentat natural)
1-2 linguriţe suc de lămâie sau oţet balsamic
2 linguriţe ulei presat la rece (de preferat de susan)
sare neiodată de salină, piper sau chili dupa gust

Preparare:
  1.  Se pregătesc legumele: usturoiul şi ghimbirul se taie foarte fin sau se pisează, ceapa, morcovul şi ardeiul se taie fâşii subţiri, fasolea se taie în bucăţi de câţiva cm. 
  2. Încălzim bine tigaia sau wok-ul la foc mare, turnăm uleiul, sosul de soia şi sucul de lămâie. 
  3. Când acest sos se încălzeşte, adăugăm usturoi şi ghimbir şi le călim câteva minute amestecând încontinuu.
  4. Adăugăm legumele tari: fasolea, apoi morcovul.
  5. Călim 5 minute la foc mare amestecând foarte des. 
  6. Adăugăm şi celelalte legume (ceapa, ardei gras) şi continuam să calim amestecând.
  7. Când legume sunt bine călite, adăugăm sare, piper (dacă e nevoie) şi acoperim cu capac. Lăsăm la înnăbuşit până legumele sunt gata la foc mic-mediu (în jur de 5-7 minute).Dacă nu folosiţi legume care se gătesc greu (cum e fasolea), nu e nevoie să înnăbuşiţi, căliţi legumele până sunt ,,al dente''.
Servim imediat, alături de o garnitură de orez. Eu am servit de data asta cu mangold înnăbuşit despre care voi scrie cat de curând , caju călit şi verdeaţa de morcovi (da, se mănâncă şi ea!). În loc de caju ar merge foarte bine un toping din seminţe călite de susan, dar nu aveam.

Vă doresc poftă mare şi multă inspiraţie şi creativitate în bucătărie!







Comentarii

Postări populare