Legume înăbuşite în suc propriu- cea mai sănătoasă metodă de a pregăti legume

În postarea de ieri v-am povestit despre faptul că în Ayurveda, spre deosebire de nutriţia modernă, cea mai sănătoasă metodă de a consuma legumele nu este sub formă de salate, ci prin fierbierea lor la foc mic în suc propriu. Aceasta metodă este mai ales potrivită pentru anotimpul Pitta (vara) pentru că prepararea legumelor cu ulei (prăjirea, coacerea, gratinarea) creşte Pitta dosha şi poate agrava diverse stări legate de Pitta în exces. Pentru înăbuşire poate fi folosit ghee pentru că ghee, spre deosebire de ulei, echilibrează Pitta. Persoanele Kapha s-ar putea să nu simtă nevoia de grăsime deloc în aceasta perioadă a anului, Vata şi Pitta ar putea găti cu ghee sau adăuga puţin unt la sfârşit, aşa cum am făcut eu.

De obicei înăbuşeam legumele aşa: le căleam puţin în foc mic în ghee şi condimente, apoi acopeream şi le lăsam la înăbuşit încă câteva minute. Mi-a plăcut foarte mult metoda de a înăbuşi fără călire, ci de a pune legume în straturi în funcţie de timpul necesar de gătire astfel încât să nu fie necesar să le amestec. Legumele rămân întregi, uşor crocante şi aspectuoase. Pentru cei care nu au echipament special pentru a găti la aburi, aceasta metodă este foarte bună. Chiar şi prietenul meu, care nu e aşa mare gurmand, a observat deodată că am făcut ,,ceva nou'' şi a mormăit câteva minute savurând legumele lăsând cărniţa lui de-o parte :) . Cea mai preţioasă apreciere <3 .

Mix Legume de Vară Înăbuşite în Suc Propriu


Ingrediente (2 persoane):

- 1 morcov mare
- 1/2 dovlecel
- 1/2 conopidă mică
- 1/2 broccoli mic
- 1/2  cană mazăre verde
- 1/3 ardei gras (opţional, eu am pus pentru că mi-a rămas nişte ardei tăiat)
- pătrunjel/ coriandru
- sare, piper/ghimbir după gust (de preferat foarte puţin pentru cei cu o constituţie Pitta)
- 1 fir de busuioc/ 1 linguriţă busuioc uscat
- câteva cubuleţe de unt/ 2 linguriţe ghee (opţional)

Metoda:
  1. Spălăm şi curăţăm toate legumele.
  2. Încălzim la foc mic câteva linguri de apă sau  câteva linguriţe de ghee* într-un vas potrivit (eu am folosit o tigaie adâncă din ceramică).
  3. De la început adăugăm morcovul tăiat felii subţiri pe care le aşezăm într-un strat pe fundul vasului şi acoperim.
  4. Apoi tăiem şi celelalte legume şi le adăugăm pe rând la interval de câteva minute în următoare ordine: conopidă şi părţile mai dure de la broccoli (eu nu le arunc, folosesc legumele aproape în întregime), apoi bucheţele broccoli, dovlecel, mazăre, ardei. 
  5. Nu amestecăm legumele, ci le aşezăm într-un strat unele peste altele. Între straturi putem presăra nişte condimente (sare, piper, busuioc uscat). Avem grijă să acoprim repede cu capac, astfel încât legumele din straturile superioare să se facă la aburi.
  6.  La sfârşit adăugăm şi frunzele de busuioc tocate mărunt, încă puţină sare şi piper, acoperim şi lăsăm să se înăbuşe vreo 5 minute.
  7. Toate legumele trebuie să fie gătite bine, însă nu răsfierte. Totul durează în jur de 15-20 minute. La sfârşit, după ce închidem focul, putem adăuga câteva feliuţe de unt pentru o aroma specială (dacă nu am folosit ghee la preparare) şi presărăm cu verdeaţa proaspătă. 
  8. Servim legumele calde, cu tot cu sucul delicios pe care l-au lăsat. Pot fi servite separat, la cină, sau ca  garnitură la masă principală. Este potrivită şi ca garnitură pentru carne/ peşte.

* Ghee şi nu unt, căci ghee-ul este potrivit pentru gătire, în timp ce untul este mai bine să fie adăugat la sfârşit ca să nu fie supus unui tratament termic îndelungat.

Comentarii

Postări populare