Borş ucrainean


A venit anotimpul rece şi simt nevoia de mult ceai şi mîncare gătită, caldă. Aşa că mi-am procurat tot felul de ceaiuri bune şi am încercat să transform cîteva reţete de mîncare gătită, astfel încît mîncare să fie caldă, dar în acelaşi timp semicrudă. Mie imi place foarte mult felul întîi, înainte făceam mereu tot felul de ciorbiţe, supe. Ciorba mea preferată este borşul ucreainean, aşa cum il face mama. Reţeta originală este aşa:
Fierbem carnea ( dacă se face cu carne) în multă apă. Într-o tigaie se prajeşte în ulei ceapa, apoi adaugam morcov, apoi bulion de roşii, apoi sfecla. Prăjim doar cîteva minute după ce adăugam sfecla pentru că işi pierde culoarea dacă e gătită mult timp. În zeama aceea cu carne adăugăm cartofi, apoi ,, zajarka''( ceea ce am prăjit în tigaie), varză, condimente (sare, piper boabe Fierbem un pic, adăugăm verdeţă şi oprim focul. Se serveşte cu multă smîntînă. Nu se adaugă borş acru sau lămîie aşa cum se face în spaţiul romînesc. Borşul ucrainean este chiar dulce.

Reţeta vegană, semicrudă:
Fierbe apa. În acest timp tăiem şi punem pe rînd legumele. Astfel, cele puse la inceput vor fi fierte, iar cele puse la sfîrşit crude. Iată care sunt legumele pe care le-am folosit acum:
  • 2 cepe
  • 1 morcov
  • jumătate de păstîrnac
  • jumătate de rădăcină de ţelină
  • jumătate de rădăcină de sfeclă roşie
  • Bulion de roşii ( pulpă, roşii tăiate bucăţele, eventual decojite...ce aveţi)
  • 1 cartof
  • o bucată de varză ( roşie sau albă)


Ceapa, cartofii şi varza se taie, restul dăm la rozătoare mică. La început am pus ceapa în apă care fierbe cu condimente, apoi morcov şi alte rădăcini pe măsură ce le răzuiam. Apoi roşii, cartofi şi la sfîrşit varza. Astfel, doar ceapa şi morcovul fierb mai mult, restul ingredientelor fierb foarte puţin sau deloc. Le punem în apă, aşteptăm să dea în clocot şi oprim focul. Învelim cratiţa cu un prosop şi o lasăm la căldură. Totul se trage cam într-o oră sau o lăsaţi cît vreţi, numai să fie caldă ciorba cînd o mîncaţi, să nu fie nevoie s-o încălziţi. Puţeţi fierbe mai mult acele legume care vă plac mai mult fierte. Borşul se poate face şi crud: vedeţi aici reţeta. Atunci folosim varză murată. Mie imi place varianta asta pentru că gustul borşului adevărat este dat de varza proaspătă fiartă cu toate aceste legume, e crocantă şi dulce...Mniam mniam... Dar cred că e bună si varianta raw.

La servire se adaugă opţional:
  • Frunze de pătrunjel
  • Frunze de ţelină
  • Fasole fiartă sau înmuiată ( dacă vrem să fie mai consistent)
  • Ardei iute sau Chili
  • Un pic de ulei presat la rece
  • Smîntină de casă

Eu l-am servit cu fasole, verdeaţă şi ardei. Am înmuiat nişte fasole neagră peste noapte, am clătit-o bine, apoi am fiert-o puţin. În borşul încă cald am adăugat fasole, ardei şi multă verdeaţă mărunţită. La gust nu e nici o diferenţă faţă de borş tradiţional, doar că nu are grăsime. Este o mîncare gustoasă, saţioasă şi sănătoasă!
Asigură aportul de vitamine, fibre, enzime, proteine (dacă punem şi fasole) şi încălzeşte (pentru că e caldă şi datorita ardeiului iute care pune sîngele în mişcare).
Altă dată, cu fasole albă :


Aici cu smîntînă de casă. Mama ce bun e!

Comentarii

Postări populare