Să Mâncăm sau să Nu Mâncăm Pizza? Pledoarie pentru Moderaţie şi Echilibru

V-am mai povestit că prietenul meu este înnebunit după pizza. Eu nu mănânc pizza, chiar şi vegetariană, decât dacă nu mai am nimic altceva să mănânc. Nu mănânc pizza pentru că nici nu mi se pare aşa extraodinară la gust, nici nu mă simt bine la stomăcel după ea. Mi se pare prea uscată şi grea. Am şi motive ayurvedice de ce nu sunt de acord cu consumul frecvent de pizza din orice ingrediente ar fi făcută.

Iată de ce Ayurveda nu recomandă consumul frecvent de pizza:
  1. Se folosesc multe ingrediente foarte grele pentru digestie în acelaşi timp (făina, caşcaval, carnea, ciuperci) din ce rezultă un produs şi mai greu pentru digestie. Nu contează dacă ingredientele sunt ,,integrale'', ,,bio'' etc. Digestie grea = acumularea toxinelor = cauza majorităţii bolilor.
  2. Combinarea greşită a alimentelor este inevitabilă. Atunci când unele alimente incompatibile sunt gătite împreună, mai ales cu condimente, acestea se ,,împrietenesc'' într-o anumită măsură, ceea ce nu se întâmplă în cazul pizzei pentru că toate ingredientele sunt separate.
  3. Este extrem de acidă din cauza ingredientelor acide: carnea, caşcaval maturat, produse rafinate şi procesate industrial (faina alba, zahar alb, drojdia, sos de roşii etc.).  Ok in cantităţi moderate, periculos pentru echilibrul acido-bazic al organismului dacă consumăm frecvent.
  4. Sosul de roşii care este acid şi are proprietatea de a încălzi poate dezechilibra Pitta dosha şi cauza  aşa dezechilibre ca: inflamaţii, acnee, reacţii alergice.
  5. Agravează toate cele 3 dosha: Vata pentru că e grea pentru digestie şi uscată, Pitta pt. că e acidă şi grasă, Kapha pentru că e grea şi grasă.
Urmează imediat o reţeta de pizza pe care unii dintre voi deja aţi admirat-o pe facebook. De ce totuşi postez o reţetă cu pizza? Pentru că noi nu trăim într-o lume ideală şi nu suntem ideali. Nu suntem nişte asceţi retraşi pe vârfului muntelui, ci tăim în lumea şi societatea în care trăim. Da, trebuie să incercăm să facem totul cât mai corect şi cât mai bine, însă să nu exagerăm în acelaşi timp devenind fanatici. Dacă excluderea totală a alimentelor nu foarte bune pentru sănătatea noastră sau a celor dragi este posibilă fără stres si frustrari, e super. Însă  mi se pare ok să ne oferim nouă şi celor dragi din când în când momente de răsfăţ, relaxare şi prosteală. Mai ales copiilor, care văd la alţii, le e poftă şi când scapă de dieta impusă de mami încep să mănânce tot felul de porcării în cantităţi insustriale.  Moderaţia şi Echilibru sunt cuvintele cheie în Ayurveda, cel puţin aşa cum o înţeleg eu. Mai ales că aşa s-a întâmplat că în momentul acesta al civilizaţiei, mâncarea nu este doar hrană, ci este şi un proces, şi un hobby, şi o satisfacţie psihologică, şi socializare... Prietenului meu îi place tare mult pizza şi oricât l-aş convinge că nu e bună, el oricum o să-şi ia o pizza din aia gigantică o dată la câteva săptămâni. De ce nu i-aş face atunci eu o pizza din ingrediente alese de mine, care măcar nu au tone de aditivi. Şi eu îmi permit multe chestii total ne-ayurvedice. Am noroc că îmi place mâncarea sănătoasă, însă sunt multe alte chestii la care încă nu am renunţat în totalitate (despre asta cu altă ocazie).

Reţeta în următoare postare, vă îmbrăţişez cu drag!

Comentarii

Postări populare