Supă rece de sfeclă roşie şi iaurt (raita de sfeclă)


Raita este un fel de mâncare indian, ceva care poate semăna şi cu o salată, şi cu un sos, dar nu avem exact corespondenţă în bucătăria noastră. De obicei se face din legume crude sau gătite, iaurt şi condimente. Eu am avut de data asta nişte lapte bătut proaspăt preparat de mine şi salata mea a ieşit de fapt o supă rece. Mi-a plăcut foarte mult, însă dacă doriţi să aiba consistenta unei salate sau a unui sos, alegeti mai bine un iaurt gras.
 Este o mancare uşoară de vară care calmează Pitta dosha datorită proprietăţii răcoritoare a iaurtului proaspăt, a condimentelor folosite şi a legumelor. De obicei vara se folosesc aşa legume care scad Pitta ca dovlecel, castraveţi. Sosul tzatziki e tot un fel de raita. Astăzi am folosit sfecla, care creşte uşor Pitta, însă această proprietate este contrabalansată de proprietăţile răcoritoare ale laptelui bătut.

Ingrediente (1-2 porţii):
- 2 sfecle mici
- 1 cană iaurt/lapte bătut
- 1/2 lingurita seminte de chimen şi/sau coriandru
- 1/2 seminte de muştar (opţional)
- sare după gust
- câteva fire verdeaţa: pătrunjel/coriandru/mentă/oregano (frunze de coriandru merg cel mai bine pt. că au proprietăţi răcoritoare)
- 1-2 linguriţe ulei presat la rece sau ghee

Nota 1. Lapte bătut sau iaurt trebuie să fie neapărat proaspăt (max.1-2 zile după ce s-a încheiat fermentarea), iaurtul din supermaket din contra agravează Pitta pentru că este prea acid.

Nota 2. Adăugarea condimentelor încălzite (tarka) este esenţială pentru că, în Ayurveda, iaurtul (mai ales rece) este considerat un aliment greu care creează mucus în organism, proprietatea constrabalansată de condimentele care adaugă elementul focului.

Preparare :
  1. Spălăm bine sfecla şi o coacem la cuptor după metoda preferată. Eu am uns puţin sfeclele cu ulei presat la rece şi le-am înfăşurat pe fiecare într-o hârtie obişnuită (încerc să evit folia de aluminiu şi hartia de copt). 
  2. Tăiem sfecla fâşii sau cubuleţe.
  3. Adăugăm la iaurt sarea şi amestecăm bine. Adăugăm sfecla, verdeaţa şi amestecăm uşor.
  4. Încălzim într-o tigaie puţin ulei sau ghee si adaugăm seminţele de muştar şi chimen. Lăsăm să se încălzească bine până încep să trosnească.
  5. Vărsăm imediat condimentele peste amestecul de iaurt şi sfeclă. 
  6. Servim raita imediat alături de nişte lipii.



Comentarii

Postări populare