Brioşe multicereale cu nuci şi scorţişoară


Vreau să vă spun că e tare greu să faci dulciuri la cuptor vechi şi cu atât mai mult este foate greu să găteşti prăjituri fără ou :)). Ieri mi-am pus în gând să fac ceva prăjiturele neapărat pentru cineva drag. Ei, m-am chinuit toată ziua. Am început cu nişte brioşe de ciocolată din făina integrală, n-au ieşit. Am mai adăugat câte ceva la aluat...n-a ieşit. Apoi am încercat nişte biscuiţi, n-au ieşit. Până la urmă am schimbat puţin reţeta pentru biscuiţi şi am pus aluatul în forma de brioşe şiii...în sfârşit a ieşit ceva bun din cuptorul meu! :) Ce-i drept, ingrediente nu am stricat, am mâncat apoi tot ce am copt, chiar dacă nu arata foarte bine era oricum gustos ;)).Aşa deci am ajuns la această reţetă.
Aceste brioşe sunt foarte gustoase şi aromate. În mod deosebit un gust special le dă jaggery pe care l-am folosit acum prima dată şi sunt foarte entuziasmată de el. Jaggery este zahărul nerafinat şi necentrifugat din sucul de trestie de zahăr, este practic cel mai natural tip de zahăr. În afara de faptul că este mai sănătos decât zahărul rafinat, are şi un gust şi aroma cu totul specială, fructată. Se găseşte în unele magazine naturiste sau în magazine cu produse indiene. Citiţi mai multe pe wikipedia. Mi-a plăcut tare mult şi consistenţa lor, aşa ferme, fără să fie prea dure sau lipicioase, ci exact cum trebuie.

Aceste brioşe sunt foarte nutritive şi sunt indicate mai ales pentru Vata şi Pitta, dar sunt ok şi pentru Kapha în cantităţi moderate, ca un răsfăţ. Combinaţia este bună şi sunt destul de uşoare pentru digestie. Se consumă de preferat la micul dejun cu un ceai. Diferenta fata de briosele clasice este foarte mare: cereale integrale vs faina rafinată, zahăr brut vs alb, combinatia buna vs combinatia foarte grea pentru digestie lapte+oua+ unt sau margarina+ faina+ eventual fructe, o bomba pentru sistemul nostru digestiv.
Teoretic ar trebui să meargă şi înlocuirea ingredientelor cu cele vegane şi atunci ar fi potrivite şi pentru post şi pentru constituţia Kapha. Dacă încercaţi varianta vegană, lăsaţi-ne un comentariu să ştim şi noi ;).





Ingrediente (in jur de 15 brioşe):
  • 2/3 cană făina integrală de grâu (de preferat ecologica sau grâu spelt)
  • 1/3 cană făina de ovăz
  • 1/3 cană făină de hrişcă (puteţi înlocui şi cu alt tip de făină, de ex. de soia, mei, orz etc)
  • 1 cană fulgi de ovaz
  • 1/3 cană nuci zdrobite
  • 1/2 lingurita bicarbonat pur
  • 1/2 lingurita sare neiodata
  • 1/3-1/2 cană jaggery sau melasa din trestie de zahar (puteti inlocui cu zahar brut pudră)
  • 3 linguri unt de casă sau ghee (puteţi înlocui cu unt de cocos sau alt unt vegetal potrivit)
  • 1/3-1/2 cană lapte organic nepasteurizat (puteţi înlocui cu un lapte vegetal sau apa plata)
  • 1 lingurită scorţişoară măcinată
Preparare (20 min):
  1.  Încălziţi cuptorul la 160-180 de grade (eu nu am termometru, am dat la foc mediu)
  2. Într-un ibric se pune la topit la foc mic untul şi jaggery cu puţină apă. Nu caramelizaţi,  încălziţi, luaţi de pe foc şi amestecaţi bine până se topeşte şi untul şi zahărul. Dacă aveţi zahăr brut pudră topiţi doar untul, iar zahărul adăugaţi la amestecul de făini. 
  3. Amestecaţi într-un bol fainile cu fulgii de ovăz, bicarbonatul, sarea şi scorţişoara. 
  4. Adăugaţi câte puţin lapte până se formează aluatul, apoi adăugaţi şi untul şi zahărul topite. Amestecaţi uşor şi mai adăugaţi putin lapte dacă e nevoie. Aluatul trebuie să fie destul de gros, nu trebuie să curgă. Nu este bine să-l amestecăm prea mult.
  5. Adăugaţi şi nucile şi amestecaţi uşor. 
  6. Aşezaţi câte 1 lingură de aluat în forme de brioşe şi coaceţi 15 minute. Dacă nu aveţi formă de brioşe puteţi să aşezaţi câte o lingură direct pe tavă unsă (nu vor ieşi ca brioşe, însă vor fi nişte prăjiturele delicioase totuşi). 

Comentarii

  1. Foarte tare ce ai facut aici ca si combinatie. Voi incerca si eu niste briose insirata de tine, mai ales voi pune ghee in loc de ulei. Imi place combinatia de fainuri pe care ai folosit-o. Bravo draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc mult! Eu de data asta din pacate nu am folosit ghee ci unt de casa pentru ca nu am resit sa-mi fac...Tu probabi vei folosi lapte vegetal, nu? Sa ne spui cum a iesit combinatia ta! :*

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare