Panir călit în ghee şi mirodenii exotice

Mmmmm... acest desert a fost o inspiraţie de moment şi dragoste la prima înghiţitură! :) Un mic dejun cald, consistent, dulce, cu o aromă exotică îmbietoare...ce poate fi mai bun pentru o dimineaţa posomorâtă de iarnă? Un leac, nu alta! :D
Aşa cum  nu am timp pentru gătit mai deloc, mănânc terci de cereale în fiecare zi, cea mai sănătoasă şi mai rapidă chestie pentru mine. Însă acum câteva zile m-am trezit de dimineaţa cu dorinţa de a mânca ceva bun-bun şi neobişnuit. Chiar nu mai puteam să mănânc iar terci :)). Aşa cum în frigider nu aveam decât panir gândul mi-a fugit la o reţetă de panir călit cu condimente picante. Am zis de ce să nu încerc şi o variantă dulce... Vreau să vă spun că mi-a ieşit cred că cel mai gustos desert pe care l-am mâncat vreodată. Serios! Nu aş da niciodată panir călit pe o felie de tort! E o chestiue de gust bineînţeles, însă sunt absolut sigură că nu are cum să nu vă placă brânzica moale şi calda, uşor călită la surafaţă, într-un sos delicios din ghee, miere şi mirodenii...! Condimentele le puteţi schimba în funcţie de gustul vostru sau ce aveţi în casă. Ştiu că batoanele de vanilie sunt mai greu de găsit şi sunt cam scumpuşoare, însă dacă puteţi să faceţi rost de ele ar fi super, căci gustul şi aroma nu vor fi la fel cu siguranţă fără vanilie. Puteţi încerca zahăr vanilat natural cu vanilie de bourbon în schimb, care e ceva mai accesibil. Eseneţa nu merge. Vă recomand însă să încercaţi batoanele proaspete de vanilie, care fac orice desert exotic şi delicios. Se găsesc la plafare, în multe supermaketuri şi bineînţeles în multe magazine cu produse naturiste online. Eu am primit batoanele de la coşul bio, aşa cum v-am povestit în postarea cu tortul raw. Alte condimente care pot fi folosite: anason, fenicul, scorţişoara, schinduf, ghimbir etc. Aveţi grijă cu acele condimente care au un gust şi aromă pronunţate, eu am ales condimente cu o aroma fină pentru a pune accent pe vanilie. Migdalele le puteţi omite, însă mie mi s-a părut că se combină super bine cu panir.

Un pic de nutriţie

Această reţetă nu este doar delicioasă, ci constituie şi un mic dejun sau gustare foarte nutritivă, saţioasă şi sănătoasă. Produsele din lapte, mai ales cele grase trebuie întodeauna servite calde şi cu condimente pentru ca acestea să se digere bine şi să nu genereze acumularea de mucus în organism. În afara de faptul că încălzim panirul în ghee şi folosim condimente care încălzesc uşor şi ajută la digestie, mierea de asemenea are proprietatea de a încălzi şi are proprietăţi ,,uscate'', ceea ce iarăşi previne acumularea mucusului în exces. Aş recomanda aceasta reţetă în primul rând persoanelor cu o constituţie Vata. Pentru Pitta panirul şi ghee sunt super, iar condimentele destul de neutre (nu încălzesc prea mult) sunt de asemenea ok (mai ales coriandru care e excelent pt. Pitta). Pentru Kapha lactatele nu sunt indicate, însă calde şi asociate cu condimente (plus mierea este de asemenea anti Kapha) este absolut ok din când în când, muuult mai bine decât prăjituri şi alte lucruri de acest gen. Şi chiar este foaaarte saţioasă această mâncărică, eu după ce am servit-o la micul dejun nu am vrut să mânânc toată ziua şi de obicei mânânc de 4 ori pe zi dacă sunt acasă ;)).

Ingrediente 1 porţie:
  • în jur de 100 g de panir (click pentru a citi despre panir)
  • 1-2 linguriţe ghee (click pt. a citi despre ghee)
  • un vf. de cuţit seminţe de vanilie (din baton proaspăt de vanilie)
  • un vf. de cuţit cardamom
  • un vf. de cuţit nucşoara
  • un vf.. de cuţit coriandru (opţional)
  • 2 linguriţe miere 
Într-o tigaie cu fund gros se încălzeşte ghee la foc foarte mic. Adăugaţi condimentele, amestecaţi bine. Tăiaţi panirul în cuburi de mărime medie şi  căliţi-l în ghee şi condimente amestecând foarte uşor. Puteţi pur şi simplu întoarce bucăţile de panir de pe o parte pe altă. Panirul trebuie să formeze o pojghiţă aurie subţire pe toate părţile sau pe 2 părţi. Când credeţi că este gata (la mine a durat în jur de 4 minute), transferaţi bucăţele de panir într-un bol, turnaţi ghee cu condimente deasupra şi adăugaţi mierea care se va topi şi va forma împreună cu ghee un sos uşor dulce şi aromat. Dacă folosiţi şi migdale, le puteţi sau căli separat, într-o tigaie uscată sau în cuptor, sau să le căliţi împreună cu panir, dar vă previn că e un pic mai greu de amestecat. Eu am avut niste migdale înmuiate (24 h) şi le-am călit împreună cu panir, însă voi faceţi cum vă e mai la îndemână astfel încât atât migdalele să fie bine călite, cât şi panirul să păstreze o forma frumoasă şi să fie călit uniform.

PS. Din câte am înţeles de la cititori, în aceasta reţetă panirul nu merge înlocuit cu caş. Dar, poate vă faceţi timp pentru panir, e super, super uşor de făcut! :D

Comentarii

  1. Voi incerca reteta asta cu tofu....daca imi iese ceva te anunt. Nu vad ce nu ar iesi....normal ca gustul va fi diverit dar pt noi care suntem obisnuiti cu gustul tofului nu cred ca este problema.

    RăspundețiȘtergere
  2. am incercat-o si eu...:)numai ca nu am respectat reteta ta, pentru ca nu am avut panir ci branzica de casa (urda), facuta de mama.
    la gust & miros este extraordinara! nu as da-o pe un tort de cioco...:) numai ca urda nu s-a facut asa cum trebuie! deci, trebuie folosita alt fel de branza!
    o recomand! este foarte gustoasa! multam'! pup

    RăspundețiȘtergere
  3. Tatiana, cu tofu ar trebui sa iasa bine!

    RăspundețiȘtergere
  4. Alina, multumesc tare mult si ma bucur ca ti-a placut. Data viitoare incerci cu panir facut de tine si o sa vezi ca e si mai gustos :D :D

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare