Anotimpul Kapha!!!!

sursa imagine: kitchenfoodgarden.com
Încet încet am ajuns şi la anotimpul Kapha. Au apărut ghiocei! Şi urzici! :)) Ce fericire pentru cei cu o constituţie Vata, căci au trecut de perioada cea mai grea a anului. Şi eu am mult Vata şi de obicei iarna sufeream de mai multe dezechilibre de tip Vata, mereu răcită, senzaţie de frig, piele extrem de uscată şi sensibilă...Iarna aceasta nu am mai avut nici o problemă, nu am fost răcită nici o dată şi aşa cum nu am luat nici un supliment, pun aceasta schimbare numai pe seama dietei. Cineva îmi spunea zilele astea că mănânci ca să primeşti nutrienţi, nu ca să te vindeci..dar nu credeţi că e un lucru extraodinar să-ţi rezolvi doar prin dietă o multitudine de dezechilibre? Pentru mine e un mare lucru! Mai ales că nu ţin dietă în sensul că îmi impun restricţii, ci doar am adoptat nişte principii în alimentaţie care mă fac să mă simt bine şi să primesc chiar mai multă plăcere de la mâncare :).

Aşa cum v-am povestit în articolul despre corespondenţa anotimp-dosha, a doua jumătate a iernii (de fapt la noi mai spre sfârşit) şi primăvara este anotimpul Kapha.  Este perioada rece şi umedă, cu o energie grea, însă pe de altă parte elementul apei şi al pământului sunt acelea care fac ca natura ,,să renască'': seminţele încep să incolţească, primele floricele şi firicele deja apar, animalele şi păsările se trezesc la viaţă şi încep să-şi facă cuiburi, blana năpârleşte... totul este pregătit pentru un nou ciclu vital. Nu în zădar populaţiile vechi din zonă sărbătoreau venirea anului nou anume undeva la sfârşitul lui februarie, nu aşa ca acum, fără nici o legătură cu ritmurile naturale :).

Dar în societatea modernă cum sunt influenţaţi oamenii de energia Kapha? Cu toate că avem ritmul constant al vieţii şi nu suntem afectaţi aparent de anotimp şi nici de ciclul zi-noapte, anotimpurile continua să ne influenţeze şi dacă nu ţinem cont de asta riscăm să ne creăm dezechilibre. Anotimpul Kapha ar putea fi împărţit în 2: prima jumătate este ultima parte a iernii, atunci când este umed şi încă foarte rece, când ninge de obicei foarte mult. În aceasta perioadă ne simţim lipsiţi de vitalitate, obosiţi, metabolismul este lent, tindem să acumulăm kilograme în plus, mintea este confuză şi ne e dificil să ne concentrăm. De asemenea pot apărea afecţiuni legate de Kapha în exces: răceala, afecţiuni ale plămâinilor, orice afecţiune legată de acumulare de mucus, stări depresive.
A doua jumătate a anotimpului Kapha este perioada în care zăpada începe să se topească şi aceasta abundenţă de apă şi materie generează viaţa, iar organismul trece de la programul de acumulare la cel de detoxifiere, grăsimea este topită, limfa şi sângele exact ca şiroaie de apă din natură încep să fie drenate. Cu toate că energia este încă una grea şi lentoarea  nu dispare, este timpul perfect pentru a scăpa de exces de Kapha, mucus, toxine, kilograme în plus. Corpul singur ştie ce trebuie să facă şi natura îl ajută cu multitudinea de alimente detoxifiante care apar: urzici, leurdă, salate, untişor şi multe alte verdeţuri. Iar noi trebuie să fim destepti si să ajutăm şi noi organismul să detoxifieze sângele şi limfa şi să-şi regleze ph-ul.
Pentru persoanele de tip Vata, acest anotimp este foarte bun. Singurul lucru la care ar trebui să aibă grijă este să păstreze corpul în căldură, inclusiv să continue cu mâncarea gătită şi caldă, reconfortantă.
Presoanele cu o constituţie Pitta ar trebui să se simtă excelent.
Însă persoanele de tip Kapha şi mai ales cei cu Kapha în exces ar putea resimţi toate simtomele enumerate mai sus. De aceea pentru Kapha este esenţial să păstreze o dietă anti Kapha, în mod special cu mâncare gătită şi caldă, cât mai puţină grăsime şi produse de origine animală şi cât mai multe condimente şi alimente detoxifiante. Despre dieta în anotimpul Kapha şi exemple de reţete potrivite în a doua parte a articolului, sper cât mai curând!

Comentarii

  1. Multumesc Tania pentru regimul alimentar& sprijin!
    Sa ai o primavara minunata & succes in toate! :*

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu mare placere, Alina, si eu iti multumesc! :*

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare