Constituţia dublă V-K

Majoritatea fetelor de la care am primit mail-uri cu întrebări au acest tip de constituţie. De aceea am încercat să formulez câteva principii în dieta pentru acest tip. Pentru început, e nevoie de câteva precizări:

 Proporţiile celor trei elemente la fiecare individ sunt diferite. Voi generaliza, raportându-mă la un anumit tip de V-K. Însă fiecare trebuie să ştie mai bine care dosha e predominantă şi în ce este reprezentată, care este în dezechilibru etc.

 Majoritatea fetelor care mi-au scris au făcut diverse teste pe internet şi le-a ieşit că sunt Pitta. Testele sunt făcute în aşa fel, încât se confundă foarte des tipologia V-K cu Pitta. Aceasta pentru că V şi K sunt opuse şi atunci când răspunzi la întrebări cea mai apropiată variantă este cea de mijloc. Eu am încercat să dezambiguizez prin descrierea amănunţită a tipologiilor, dar nu ştiu în ce măsură am reuşit. Cele mai evidente caracteristici ale lui Pitta sunt: un corp atletic, nuanţa de roşu în corp (culoarea pielii, a părului), aluniţe şi pistrui, o poftă de mâncare puternică şi o digestie bună. Foarte des cei care mi-au scris erau de părere că sunt Pitta pentru că au citit că P este irascibil, nervos etc. Însă isascibilitatea, tensiunea nervoasă şi sentimentul de nemultumire sunt specifice dezechilibrului de Vata. Irascibilitatea lui Pitta este mai degrabă legată de exigenţa acestui tip de persoane. Pe când lui V. îi este specifică starea de nervozitatea pentru că sunt multe mişcări haotice şi contradictorii în interiorul lor, multe frici, dificultatea de a se organiza si a se concentra.
Acestea fiind spuse, să ne întoarcem la V-K.

În afara de caracteristicele specifice pentru V şi K, iată care sunt caracteristicile tipului  V-K la care mă refer:
  • fluctuaţii în greutate, exces de greutate
  • ten gras sau mixt, congestionat, acneic
  • mâncarea grasă şi grea agravează starea tenului (dacă există probleme)
  • posibil piele hrănită neuniform, de ex. pielea feţei grasă şi pielea membrelor uscată
  • digestie slabă
  • predominanţa elementului V în planul psiho-mintal
  • predominanţa el. K în caracteristici fizice
  • posibil tensiune nervoasă, predispoziţie de a face griji, nervozitate, iritabilitate
  • greutate în a schimba obiceiurile (alimentare, stilul de viaţă etc)
  • greutate în a lua decizii
  • des momente de lentoare, apatie
 Pentru că dieta şi remedii fitoreapeutice care scad Vata de obicei cresc Kapha, alimentele si plantele medicinale trebuie alese foarte atent. Cele mai bune sunt alimentele şi plantele care echilibrează toate 3 dosha sau cele care echilibrează K şi V. 
Deşi, Pitta este elementul care e în proporţie cea mai mică, alimentele care cresc Pitta nu sunt neapărat bune în aces caz. Grăsimile (ulei, nuci şi seminţe, grăsime animală) cresc P, dar nu sunt benefice pentru K. Alimentele picante cresc Pitta şi sunt recomadate lui K, dar trebuie utilizate cu prudenţa din cauza elementului Vata şi aşa mai departe.
Mai bine încercaţi să cultivaţi calităţile specifice elementului Pitta: o voinţă puternică, capacitatea de a simţi intens şi de a fi în prezent, curaj şi hotărâre, pasiune în tot ceea ce faceţi.

Dieta trebuie să fie una uşoară, dar nutritivă. Adică calitatea şi nu cantitatea hranei este importantă. Se aleg alimente cu o valoare nutritivă foarte îaltă şi uşor asimilabile. De exemplu: alge marine, cereale integrale (mai ales quinoa, hrişca), germeni. Pentru că persoanele de acest tip de obicei sunt carnivore şi le este greu să renunţe la carne, le recomand carne bogată în proteine şi săracă în grăsimi: carne de pui sau curcan (de la ţară), peşte slab, sălbatic, unele feluri de fructe de mare (în afara de crustacee). Persoanelor care au renunţat la carne, dar consumă lactatele sau o cantitate mare de nuci şi seminţe şi au probleme cu exces de greutate le recomand să consum carne slabă (proteină pură) şi să reducă la minim consumul de lactate şi nuci şi seminţe. Proteina nu se transformă niciodată în grăsime în corp. Este nevoie de mai multă energie de a digera şi asimila proteinele decât câtă energie (calorii) conţine o bucată de carne slabă. Sigur că vorbim de carne şi nu produsele din carne (salam, pate) şi de carnea preparată fără ulei.

Se pune accent pe cereale integrale care sunt foarte nutritive. Însă, consumul de pâine trebuie redus la minim. Cel mai bine ca cerealele să fie consumate sub formă de terciuri.

Legumele gătite sunt foarte bune. Se vor evita doar legumele iritante (de ex.ceapa), cartofii, cele care generează gaze dacă există probleme cu balonarea (varza).

Mâncarea trebuie să fie gătită, caldă, destul de lichidă. Încercaţi să gătiţi fără ulei, la aburi sau pe tigaie ceramică. Adăugaţi puţin ulei presat la rece atunci când  mâncarea este gata. Din grăsimile animale ghee este foarte bun, se poate folosi şi pentru a căli uşor legumele sau a încălzi condimentele.

Lactatele sunt de evitat. Dacă vă plac foarte mult, puteţi să beţi câteodată lapte încălzit cu condimente. De preferat este laptele de capră care este cel mai uşor asimilabil şi mai puţin gras. Este esenţial ca laptele să fie de la ţară, proaspăt, crud. Este ok şi un iaurt sau chefir din lapte de capră, puţină brânză dulce făcută acasă.  Uitaţi de caşcaval şi telemea, unt, brânză topită, brânză cu mucegai.

Zăharuri pure trebuie excluse (zahăr rafinat sau nerafinat, sirop de arţar). Mierea, puţine fructe şi pomuşoare, cerealele şi legunmele cu gust dulce sunt de ajuns.

Condimentele sunt foarte utile pentru acest tip de constituţie. Acestea măresc focul digestiv (adică îmbunătăţesc digestia şi asimilarea), încălzesc şi dinamizează. Însă, condimentele iuţi nu sunt recomandate decât rar (ardei iute, piper negru, boabe de muştar, chili etc). În schimb se pot folosi condimente dulci şi uşor picante: cardamom, cuişoare, ghimbir, fenicul, chimen, coriandru, scorţişoara, nucşoara; plantele aromatice: busuioc, rozmarin, oregano; curcuma etc. Condimentele pot înlocui cu succes sarea, consumul căreia trebuie redus la minim. De asemenea condimentele pot fi sub forma pudra sau capsule sau sub forma de ceai.

Meniul pentru Kapha este poate prea restrictiv pentru persoanele de acest tip, există posibilitatea de a dezechilibra Vata şi că se va crea un sentiment de frustrare. Încercaţi să porniţi de la meniu pentru Vata, dar să ţineţi cont pe cât posibil de cele spuse mai sus.  Echilibrul este cuvântul cheie pentru acest tip de constituţie. Nu ţineţi diete stricte şi nu ţineti post sau detoxifiere doar cu sucuri mai mult de 1-2 zile. Îl loc să eliminaţi diverse alimente, optaţi pentru introducerea unor alimente noi în alimentaţie. Dieta trebuie să fie ca o călătorie într-o ţară exotică, unde descoperiţi tot felul de lucruri, gusturi şi arome noi. Pe măsură ce veţi afla de tot felul de alimente sănătoase şi modalităţi noi de a prepara mâncarea, dorinţa de a mânca ceva nesănătos va dispărea în mod natural.
În plan psiho-mintal, dacă Vata este în dezechilibru se poate acţiona cu plantele care echilibrează şi liniştesc uşor  (de ex. brahmi, obligeană, ashwaganda, musetel).

Comentarii

  1. Excelent articolul!
    Si eu credeam ca sunt Pitta mai mult decat Vata pe langa Kapha care e mai mare, dar citind articolul m-am regasit aproape in totalitate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc mult Andreea! Ce bine îmi pare că am reuşit să înţeleg acest tip de constituţie. Sper că şi recomandarile sunt bune şi vor fi de folos :).

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna, ma numesc Rozalia si locuiesc in Germania de aproximativ trei ani. Anul acesta am avut ceva timp si am citit o carte cumparata in Romania, asa descoperind Ayurveda, Doshele, agni, ce inseamna sattvic si asa mai departe. Dar fiind o Vata, am facut intr-o saptamana cat altii in zece, si asa am cercetat si pe net, gasindu-ti blogul. Am citit mult de aici, si am gasit in aceste zile raspunsurile la probleme de sanatate pe care nimic nu mi le-a putut explica mai bine. Este o revelatie, la fel ca si anul trecut cand am inceput practicarea Pilates-ului. Absolut tot ce am citit despre Vata mi se aplica la fix, dar (de parca nu ar fi fost indeajuns :)) am si elemente din Kapha in ceea ce priveste consitutia fizica ( inalta cu oase puternice), pofticioasa, greutate de am renunta la ceva trecut, pasiune pentru plante/gradinarit, sinuzita, taciturna mai ales dimineata, ten mixt, etc. Super informatiile despre mixtura asta, la mine "passt" la fix tot ce ai descris mai sus :) Iar acuma ma confrunt cu probleme legate de artrita (deci "ma dor toate" in clima asta relativ rece, umeda si vantoasa autumnala si hibernala nemteasca), colon iritabil, PMS, sinuzita (des), senzatie de rece, piele uscata pe corp, scalp uscat, par uscat si electrizat, plus dificultati de concentrare si lipsa de chef in multe (ma omoara toamna si iarna parca intru in stand by, ezact teleghidata :)) (tacamul e complet pentru ca am avut si stresuri peste stresuri). De ieri am inceput masajul cu ulei dimineata si incerc sa aplic elementele de alimentatie sa domolesc vata. Deci, pe langa recomandarile de mai sus, am doua intrebari: 1. trebuie schimbata alimentatia de doua ori pe an, in functie de anotimpuri (v. articolul Anotimpurile si tipurile de constitutie) ? si 2. are vreo legatura Dosha cu zodiacele? E ciudat dar la mine sunt Gemeni (aer) in cel european si cal de pamant in cel chinezesc (36 ani). Mersi anticipat ! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna, Rozalia! Ma bucur tare mult ca ai gasit pe blog informatii care iti sunt de folos!
    1. Da, alimentatia trebuie ajustata in functie de anotimp pentru orice constitutie. Cand iti faci dieta, mai intai tii cont de constitutie si apoi de anotimp. De exemplu pt Vata sunt bune alimente ,,grele''. Esti Vata si esti acum in anotimpul Kapha (o primavara super ploioasa). Prin urmare din alimente ,,grele'' tu vei alege cele mai putin grele, cele care nu-ti vor agrava Kapha, pt ca altfel cat de Vata n-ai fi tot te vei resimte un dezechilbru a lui Kapha. Pot sa apara alergii, raceli. Alegi de exemplu cereale, fasole Mung, legume onctuoase, ghee.. si nu carne, lactate, paine, cantitati mari de nuci si grasimi. De asemenea, vei avea grija mai mult in aceasta perioada sa nu mananci prea mult, sa folosesti condimente si sa bei ceaiuri din condimente si plante medicinale care scad Kapha...
    2. Dosha are legatura oarecum cu zodia, insa nu in felul in care intelegem noi zodiile acum, extrem de simplificat. Astrologia Vedica este foarte complexa. Eu nu am studiat-o, stiu doar in mare. Cu zodiacul european constitutia nu corespunde intotdeauna. Cateodata am observat ca da, in mod special la persoane care sunt foarte reprezentative pt zodia lor. De exemplu reprezentantii tipici ai zodiilor cu foc predominant (berbec, sagetator) foarte des au constitutia Pitta.

    Cu drag,
    Tania

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa ma stradui sa aplic recomandarile tale in ceea ce priveste alimentatia acestui (nefericit il numesc eu :)) tip V-K si sa vad cum merge. Domeniul este pe cat de complex pe atat de interesant. Iti multumesc pentru raspuns si mult spor cu sanatate in continuare! Cu drag :)

      Ștergere
  6. Nu exista tipologii nefericite. Orice constitutie indiferent de tipologie poate sa fie armonioasa si nearmonioasa. Stiu ca glumeai, dar vreau sa ne reamintim cat mai des cu totii acest lucru :) Esti armonios atunci cand esti in aliniere cu natura ta, cu adevarata ta fiinta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. U got the point on that :) Te rog mult da-mi adresa de e-mail si mersi inca o data :)

      Ștergere
    2. tatianavozian<@>yahoo.com

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare