Cum obţinem brânza dulce şi zer din lapte prins



Brânzica proaspătă de vaci cu miere, scorţişoară şi cardamom: un deliciu!
Îmi place tare mult brânza dulce, proaspătă de casă! Aşa că după ce am tot exersat prepararea panir-ului, am zis să trec la încercat şi alte variante. În afară de faptul că brânza dulce este delicioasă, este foarte important că aceasta are alte proprietăţi decât brânza preparată din lapte dulce cu agent de coagulare fără proces de fermentaţie. Atunci când laptele este lăsat să se prindă, bacteriile convertesc lactoza  prin procesul de fermentare  în glucoză şi galactoză şi parţial transformă în acid lactic. Astfel, laptele devine mai uşor de digerat şi de asimilat de către organismul uman şi în cele mai multe cazuri cei care au intoleranţa la lactoză pot consuma produse fermentate.Din punct de vedere ayurvedic, aceasta brânzică este foarte bună pentru Vata, pentru Pitta în cantităţi moderate şi doar atunci când este proaspătă, însă nu este recomandată pentru Kapha.

Însă mai mult decât brânzica, pe mine mă interesează zerul. Zerul este foarte nutritiv şi mult mai uşor decât alte lactate. Adăugat la diverse mâncăruri zerul îmbogăţeşte preparatele culinare nu doar cu substanţe nutritive, ci şi cu un gust tare, tare bun.  Am încercat până acum să prepar cu zer ciorbiţe şi orez, însă sunt foarte multe variante în care poate fi folosit zerul. Zerul este foarte bun pentru Vata, ok pentru Pitta în cantităţi moderate. Pentru Kapha nu sunt recomandate în general lactatele, însă în opinia mea zerul în cantităţi moderate ar fi ok pentru Kapha daca nu există dezechilibre.

Iar metoda de a obţine aceste 2 produse delicioase este extrem de simplă:

  • Luam lapte proaspăt, crud, de la ţară, îl turnăm într-un vas din lut sau din sticlă, de preferat înalt cu gura mai îngustă. Acoperim uşor, nu etanş, şi lăsăm la temperatura camerei (20 de grade C) să se prindă. În funcţie de tempartura camerei, dar şi de alţi factori, fermentarea va avea loc în 24-48 de ore. Laptele este ,,prins'' atunci când este coagulat şi zerul s-a separat clar în partea de jos a borcanului. De acum încolo sunt mai multe posibilităţi: putem amesteca bine laptele pentru a obţine lapte bătut sau putem separa partea solidă de zer pentru a obţine brânza proaspătă de vaci şi zer. 
  • Pentru a obţine brânzica se procedează aşa: vărsăm laptele prins într-un saculeţ din pânză sau un tifon şi lăsăm zerul se se scurgă. Puteţi pune tifonul pe o sită sau puteţi să-l atârnaţi de ceva ca zerul să se scurgă mai repede.O altă varianta este să încălzim laptele prins puţin la foc mic pentru a obtine o şi mai bună separaţie a substanţei solide. Eu am facut o parte din lapte aşa şi o parte aşa. Gustul si consistenta va fi diferita. Branzica obţinuta din lapte neîncălzit este moale si destul de lichida, practic e o ,,cremă de brânza'', iar cea din lapte încalzit este mai uscata si mai solida, sfărâmicioasă.


Asa arata laptele meu după 48 de ore la temperatura camerei in jur de 18 grade

branzica obţinută prin încălzirea laptelui prins

brânzica obţinută direct din lapte prins

Cu toate că fiecare tip de brânză (fermentata, nefermentata etc) are proprietăţile sale şi avantajele şi dezavantajele sale despre care vom vorbi poate mai pe larg cu altă ocazie, opinia mea este că e bine să diversificăm şi să mâncăm lactatele sub forme diferite. În plus, mi se pare foarte fain că putem obţinem o varietate mare de gusturi din acelaşi lapte, fiecare produs avand nuanţele sale şi putând fi utilizat diferit in prepararea mâncării. Mie mi-a plăcut această cremă de brânză obţinută direct din lapte prins pe care ma servit-o imediat la micul dejun cu puţină miere şi condimente. Mă gândesc că o astfel de brânzică este excelentă pentru copii. Iar cealaltă brânză am folosit-o la risotto şi a ieşi de asemenea tare gustos. Zerul  l-am folosit la ciorbiţă cu urzici şi risotto, dar are gust excelent şi poate fi băut ca atare. De asemenea zerul poate fi folosit pentru a înmuia cerealele şi leguminoasele greu digerabile, ceea ce intenţionez să încerc cât mai curând. 

Comentarii

  1. si eu fac branzici. O prefer pe cea cu lapte crud fermentat tocmai pt bogatia de bacterii (lactobacile, acidofile, etc) ce nu doar ca transforma laptele si il face mai prietenos dar aduc un plus corpului nostru.

    RăspundețiȘtergere
  2. Super! Suntem pe aceeasi lungime de unda atunci :D

    RăspundețiȘtergere
  3. really awesome blog and recipe..
    http://recipeshindi.com/

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare