Super Risotto de Urzici

 
 Eee...iată că a venit timpul experimentelor cu ierburile sălbatice de primăvară! Dată trecută am experimentat un pic cu leurda şi am fost tare entuziasmată de rezultat, iar de aceasta dată avem urzici. Vreau să vă spun că acest risotto este cel mai gustos risotto pe care l-am gustat vreodată! Secretul lui constă în faptul că am folosit zer în loc de vin alb, care adaugă un gust excelent mâncării (şi e super nutritiv pe deasupra) brânzica proaspătă în loc de parmezan care de multe ori pică cam greu şi, bineînles, urzicile care fac o combinaţie excelentă atât cu orezul, cât şi cu brânza. O cititoare îmi spunea pe Facebook că ştie că urzicile sunt sănătoase, dar nu-i plac deloc. Şi mi-a mai zis lumea să gătesc ceva ,,altfel'' din urzici. Însă eu nu am mâncat deloc urzici înainte, la noi nu se gătesc şi atunci nici nu prea ştiu de ce lumea atât de mult le evită... :). Uitându-mă un picuţ pe net la reţete cu urzici mi-a venit în minte următoarea teorie: domne, românii gătesc urzicile prea mult! :)) Este exact aceeşi chestie ca şi cu spanacul. Tot în România am mâncat prima dată mâncarea de spanac şi bineînţeles că nu mi-a plăcut. Atunci când eu gătesc spanac acesta are cu totul alt gust. Aceasta pentru că atunci când spanacul este gătit mai mult timp el capată un gust specific, de...spanac! :)) Pe când spanacul crud sau doar ,,înmuiat'' nu are acest gust. Am văzut că urzicile mai întâi se spală în nu ştiu câte ape, apoi se opăresc cu sare, apoi se toacă, apoi se călesc şi apoi se adaugă la nu ştiu ce şi se mai fierb 20 de minute. E, după teoria mea, aceste ,,torturi'' care se aplică bietelor frunzuliţe fac ca urzica să capete un gust mai aiurea, ca să nu mai vorbim că aceasta pierde toate proprietăţile nutritive pentru care o consumăm.Cu siguranţă nu toţi gătesc aşa, dar asta e doar presupunerea mea de ce cititorii mei cred că uzica nu e gustoasă.
Dar să revenim la super risotto al nostru. Este ,,super'' pentru că e o mâncare extrem de nutritivă care ne oferă o serie de nutrienţi, o cantitate mare de vitaminele A, D, E, K, preţioasa vitamina B12, foarte mult calciu şi fier uşor asimilabile, aminocizi esenţiali.
Este excelent pentru Vata, ok pt. Pitta (dacă vorbim de brânza proaspătă) şi pentru Kapha doar în cantităţi moderate (puteţi renunţa la brânza dacă Kapha este în dezechilibru).


Ingrediente 1 porţie:

  • 1 cană mică orez alb cu bob lung (puteţi lua un orez special pentru risotto)
  • 1 mână bună de urzici de primăvară
  • 1 cană zer (eu am folosit zer de la prepararea brânzei din lapte prins, poate fi zer de la iaurt, de la panir etc)
  • jum. de ceapă
  • 1-2 linguri de brânză dulce sfărâmată (eu am folosit brânză preparată din lapte prins nesărată, merge bine şi panir)
  • câte un vf. cuţit coriandru, fenicul, piper, ghimbir măcinate
  • jum. linguriţă oregano (opţional)
  • 1/3 lingurita sare neiodată  (sau după gust)
  • 1 linguriţă ghee sau ulei de masline extravirgin 
Nota. Pentru varianta vegană puteţi încerca să folosiţi vin alb în loc de zer şi tofu în loc de brânză, dar cred ca merge şi fără brânză foarte bine, în schimb adăugaţi mai mult ghee sau ulei la sfârşit.

Preparare (20 minute)
  1. Orezul se acoperă cu apă şi se lasă la înmuiat. Ceapa se taie fin.
  2. Într-o tigaie adâncă sau alt tip de cratiţă potrivit se încălzeşte uleiul, se adaugă ceapa şi se căleşte la foc mic amstecând des până devine translucidă. Adăugăm coriandru, fenicul şi ghimbir şi mai călim jumătate de minut.
  3. Spălăm bine orezul şi îl adăugăm în tigaie. Acoperim cu puţină apă fierbinte. Adăugăm sarea şi oregano. Gătim orezul amestecând din când în când. În scurt timp orezul trebuie să formeze un terci vâscos  ceea ce e foarte bine, aşa trebuie să fie risotto. Pe măsură ce apa scade adăugăm câte puţin zer.
  4. Între timp spălăm bine urzicile într-o oală mare cu apă rece şi îndepărtăm cozile prea groase. Nu este nevoie să opărim urzica.
  5. Când orezul este gata, adăugăm frunzele întregi de urzici şi piper. Amestecăm bine şi fierbem 1-2 minute. Adăugăm şi brânzica sfărâmată, amestecăm bine şi mai lăsăm pe foc jumătate de minut. Servim imediat, separat, ca masă principală.






Comentarii

Postări populare