Q&A: de ce apa nu înseamnă orice lichid?

sursa foto: liveearth.org
De multe ori, atunci când recomand cuiva să bea mai multă apă mi se spune  ceva de acest gen ,, Eu beau multă apă, toată ziua consum multe lichide...ceaiuri''. Atunci când spun că e foarte important să bea anume apă şi nu orice fel de lichid, sunt întrebată de ce. De abia atunci când oamenii înţeleg diferenţa între apă şi alte lichide îşi dau seama cât de puţină apă consumă. Alfel, completând un chestionar de exemplu, ei ar răspunde că beau destulă apă zilnic. Şi mi se pare normal acest lucru, căci atunci când bem ceva avem senzaţia că ne potolim setea.
Diferenţa între apa pură şi un lichid (ceai, cafea, mâncare lichidă, bere etc) este că un lichid are proprietăţile acelor substanţe care se găsesc în el. Să luam un exemplu clasic: ceai (mă refer la ceai făcut din planta de ceai: ceai negru, verde). Frunzele de ceai au proprietăţi puternic diuretice, adică de a elimina apa din organism. În momentul în care facem ceai, apa în care se infuzează frunzele va căpăta proprietăţile lor, căci principiile active sunt extrase în apă. Astfel ceaiul, deşi e un lichid, are prorietatea de a deshidrata organismul nu de a-l hidrata. Sau berea: berea este un diuretic puternic, în plus orice alcool are proprietatea de a deshidrata. Aşa că senzaţia de potolire a setei atunci când bem o bere rece este înşelătoare, organismul este deshidratat. De asemenea o serie de fructe şi legume au proprietăţi diuretice, de aceea nici sucurile nu pot înlocui 100% apa de care avem nevoie.

Ştiţi foarte bine că suntem 70% apă. Celulele noastre au nevoie de apă pură şi tot organismul nostru suferă atunci când nu primim destulă apă. Cantitatea de apă de care avem nevoie zilnic este individuală, dar de obicei se aproximează o medie de 2 l pe zi pentru un adult. Vara avem nevoie de mai multă apă. Pitta şi Vata au nevoie de mai multă apă, pe când Kapha de mai puţină. Atunci când sunt toxine în organism (medicamente, alcool, toxine din mâncare etc), avem nevoie de mai multă apă pentru a neutraliza acţiunea toxinelor.
Vă îndemn să începeţi ziua cu un păhar de apă la tempratura camerei şi să mai beţi în timpul zile, de preferat între mese sau cu 15 minute înainte de masă. Nu aşteptaţi senzaţia de sete care indică că organismul este deja deshidratat. 

Comentarii

  1. Buna Tania,

    Am avut si eu o perioada lunga de timp in care nu beam apa deloc. Nu prea consumam nimic lichid. Pana cand intr-o seara ajungand acasa tarziu am vazut sticla de apa si am incercat sa imi aduc aminte cata apa am baut in ziua aceea. Si m-am speriat. Nici un strop toata ziua si nu imi era sete deloc. Si fiindca sunt usor ipohondra am inceput sa imi imaginez rinichi, pietre, boli....Incepand de ziua urmatoare mi-am propus ca atunci cand ma trezesc sa beau 2 pahare de apa la trezire si sa imi impun sa beau mai multa apa, chiar fara sa imi fie sete.
    Am reusit. Imi este sete mereu. Ma simt deshidratata daca pana la ora 12 nu am baut cel putin un litru de apa. Apa beau cel putin 2 litri zilnic, pe langa ceaiuri, sucuri, smothiuri.
    Si pentru mine este foarte importanta apa si cred ca oricine poate invata sa bea apa.

    RăspundețiȘtergere
  2. Oana, Foarte interesant ce spui. Si eu am observat acelasi lucru, atunci când beam putina apa (mai deloc de fapt) nici nu simteam nevoia. Iar atunci când am iceput sa beau mai multa apa, am inceput sa simt nevoia de apa. Exact, trebuie sa INVATAM sa bem apa, nu sa asteptam ca organismul sa se deshidrateze.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare