Ce facem dacă avem probleme de digestie la trecere pe regim vegetarian?

Atunci cînd spun că sunt vegetariană, cu dieta bazată predominant pe vegetale şi crudităţi, sunt întrebată de obicei de ce nu mănînc carnea, ce mănînc etc. Însă persoanele care au mai auzit sau chiar au încercat un regim vegetarian, mă întreabă dacă nu am probleme cu digestie şi balonări. De la început am fost uimită de această întrebare, căci dacă înainte mi se întîmpla să am balonări destul de des, după ce mi-am schimbat dieta nu mai am nici o problema cu digiestie. Nu mai am balonări, nu m-a mai durut stomacul, nu am mai avut nici constipaţie, nici diaree....După ce am stat să observ un pic cum mănîncă alţii, mi-am dat seama însă, că sunt anumite lucruri pe care eu nu le fac spre deosebire de ei. Nu pot spune cu siguranţă că acestea sunt cauzele problemelor cu digestie, nu sunt doctor şi totul este individual, dar iată care sunt după părerea mea lucruri de evitat:

  • Fructele şi dulciurile se consumă separat de felurile principale de mîncare. Este foarte important, căci dulciurile vor fermenta în tractul digestiv, de unde balonări, gaze, senzaţii neplăcute în stomac. Se pare că fructele se combină bine numai cu frunze verzi, nu şi zarzavaturi. Aşteptaţi minim 30 de minute după masă pentru a servi desert. Cel mai bine fructele şi preparatele ducli se asimilează de dimineaţa. Consumaţi fructe, sucuri din fructe, deserturi crude din fructe uscate şi nuci înmuiate, smoothie-uri verzi etc la micul dejun şi veţi avea energie pentru întreaga zi şi nici o problemă cu digestie sau cu kilograme în plus.
  • Apa se consumă înainte de masă, nu în timpul sau după. Apa băută în timpul mesei spală sucurile gastrice necesare digestiei sau, cum se spune în bucătăria ayurvedică, stinge focul digestiv. Dacă veţi consuma destulă apă în timpul zilei, nu veţi simţi nevoia de apă în timpul mesei. Dacă nu consumaţi destulă apă, puteţi bea un păhar de apă cu 15 minute înainte de masă, în timp ce preparaţi mîncarea sau aşteptaţi să vi se aducă la restaurant :)
  • Leguminoasele trebuie preparate cum trebuie. Sunt leguminoase care se consumă şi crude, sub formă de germeni (linte, năut, fasule mung etc), dar dacă aveţi probleme cu digestia, vă recomand să le consumaţi fierte pentru început. Vegetalele uscate ca soia, năut, fasolea, mazărea, se lasă la înmuiat 12 ore. După aceea se clătesc bine şi se pun la fiert pentru 1 oră sau chiar mai mult. Dacă nu aveţi timp să înmuiaţi, va trebui să fierbeţi mai mult şi să schimbaţi o dată sau de 2 ori apa după ce boabaele au dat în clocot. Doar lintea nu necesită aşa multă fierbere, în jur de 30 de minute şi nu e nevoie s-o înmuiaţi neapărat.
  • Ţineţi cont de regulile de combinare a alimentelor şi preferaţi preparatele cît mai simple. Este important pentru ca pentru a digera mai multe tipuri de alimente, sunt eliminate mai multe tipuri de sucuri digestive. Se poate întîmpla ca aceste sucuri să se neutralizeze reciproc şi astfel mîncarea să se digere foarte greu sau să rămînă semidigerată. Cu cît mai multe alimente diferite folosiţi la o masă, cu atît procesul digestiv va fi mai greu şi va dura mai mult, organismul va pierde mai multă energie, iar sansa ca alimentele sa nu se digere şi să nu se asimileze cum trebuie este mai mare. Iată care care sunt regulile de bază de combinare a alimentelor:
  1. Nu se combină carbohidraţii cu proteinele. Carbohidraţii se combină bine cu zarzavat, verdeaţa şi grăsimi.
  2. Nu se combină proteinele cu grăsimile. Proteinele se combină bine cu legume, verdeaţă.
    Grăsimile se combină cu legume şi verdeaţă, carbohidraţi.
  3. Nu este recomandată combinarea mai multor tipuri de proteine.
  4. Nu este recomandată combinarea fructelor acide cu cele dulci. Fructele şi sucuri din fructe se mănîncă separat. Pepenele galben se mănîncă separat (se digeră foarte greu).

Carbohidraţi: cereale, legume ca: dovleac, dovlecel, cartofi, legumninoasele ca: linte, fasole, fructele ca: banane etc

Proteine: nuci, seminţe, lactate ca: brînză, iaurt, lapte, ouă, leguminoasele ca: soia etc

Grăsimi: unt, smîntînă, uleiuri vegetale, avocado

Fructe dulci: banane, struguri, smochine, curmale, stafide, fructe uscate în general etc

Fructe acide: citrice: portocale, lămîi etc, mere, mure, zmeură, căpşuni etc

Fructe sub-acide: caise, cireşe, pere, prune, afine etc

Notă:

avocado se combină cu frcutele acide şi sub-acide
nucile şi seminţele înmuiate pot fi combinate cu fructe
grînele (carbohidraţi) pot fi combinate cu fructe acide si sub-acide sau fructe uscate


sursa foto: http://www.stiri.com.ro/stire-19504/7-greseli-care-duc-la-balonare.html


Comentarii

Postări populare